برای رونق اشتغال باید قدرت خرید مردم را افزایش داد

میثم موسایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره ادعای دولت یازدهم در زمینه خروج کشور از  رکود اقتصادی گفت: امروز در کشور حتی در بحث عرضه کالا نیز با رکود مواجهیم که همین امر واحدهای تولیدی ما را به تعطیلی کشانده است لذا در شرایط فعلی اقتصاد ایران، مشاغل خدماتی بهترین فرصت برای افزایش فرصت های شغلی به شمار می روند.

موسایی در این گفتگو با تاکید بر لزوم بهبود فضای کار در حوزه خدمات مخصوصا خدماتی مانند گردشگری تصریح کرد: ظرفیت خدماتی مانند صنعت گردشگری در جامعه ما از ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال برخوردار است. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد در سال های آینده به سمت فعالیت های غیر یدی رفته و عمدتا بسیاری از فعالیت های یدی از بین خواهند رفت، شاهد یک تغییر ماهیت در نوع اشتغال ها خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر منظور کاندیداهای ریاست جمهوری از ایجاد اشتغال صرفا استخدام کردن و حقوق دادن به افراد باشد، این اتفاق تا الان بارها رخ داده است. اما اگر منظور آن ها افزایش اشتغال در حوزه فعالیت های یدی است، باید گفت در این زمینه به اشباع شغلی رسیده ایم و باید به دنبال فرصت های جدیدی برای ایجاد اشتغال باشیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حوزه صنعت، پتروشیمی و کشاورزی هم فضای کار اشباع شده، افزود: اگر در این بخش ها نیروهایی به کار گرفته شود، در واقع گسترش بیکاری پنهان خواهد بود.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در بخش صنعت کارگاه ها با کمتر از ۴۰درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند و ادامه داد: مشکل اصلی این واحدها این است که مردم قدرت خرید ندارند.

موسایی ادامه فعالیت پنج هزار واحد تولیدی تعطیل شده را منوط به افزایش قدرت خرید مردم دانست و به قدس آنلاین گفت: در بخش تقاضا در جامعه ما رکود ایجاد شده است و نمی توان واحدهای صنعتی را بدون توجه به بحث عرضه کالاها، فعال کرد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بهترین زمینه ایجاد اشتغال، در بخش خدمات مانند گردشگری، بیمه و بانکداری و فعالیت های مربوط به آن است.