آمار اشتغال بسیار کمتر از آن چیزی است که اعلام شده

«فرشاد مومنی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست سازمان «ارتقای سلامت اداری» تصریح کرد: این رشدی که با فروش نفت و گاز حاصل شده رشد بی‌کیفیت اقتصادی است، زیرا رشد باید حاصل سرمایه‌گذاری باشد که چنین نشده است.
وی با بیان اینکه 60 درصد مالیات از تولیدکنندگان صنعتی گرفته می‌شود و دارندگان املاک و مستغلات کمتر از 6 درصد مالیات می‌پردازند، افزود: افت تولید ناخالص ملی، کاهش رشد اقتصادی، انواع نابرابری‌ها، سقوط ‌بهره‌وری، افت کیفیت تولید از جمله مسائلی است که با آن مواجهیم.
مومنی همچنین با اشاره به مطالعه‌ای که درخصوص نرخ بهره بانکی انجام داده است، گفت: نرخ بهره در بازار رسمی پول در 10 سال گذشته بین سه تا پنج برابر میانگین جهانی است. در سال 1394 سود سالانه پرداخت شده به سپرده‌ها 14 درصد تولید ناخالص ملی بود که این میزان به واقع به سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت در تولید ناخالص داخلی تنه می‌زند.
این استاد اقتصاد گفت: در صورتی که رئیس دولت دوازدهم برخورد فعال با فساد نکند، گریبان دولت را هم خواهد گرفت. فساد اگر مهار نشود بازتولید خواهد شد.
او این را هم گفته که «جایی بهتر از مجلس برای تصمیم‌گیری در مورد درآمدهای نفتی نیست زیرا نمایندگان می‌توانند به مردم گزارش بدهند.»