چه کسی مقصر گرانی برنج است؟

در روزهای آغازین فصل برداشت، نوسانات قیمت برنج ایرانی در کوچه پس کوچه های شهر طنین انداز شده که هر کس دلایل خاص خود را برای این نابه سامانی ها مطرح کند این درحالی است که مسئولان امر برای حفظ آرامش بازار از ثبات قیمت ها خبر می دهند؛ با این وجود چه کسی را می توان در آشفته بازار نوسانات قیمت مقصر دانست؟

گزارشات میدانی بیانگر آن است که هر کیلو برنج درجه یک در بازار عمده فروشی تا 16 هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه مسئولین امر قیمت منطقی هر کیلو برنج با کیفیت را 10 تا 12 هزار تومان اعلام می کنند.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت نوسانات قیمت با خبر شویم:

 کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش های خرید تضمینی برنج اظهار داشت: براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در زمانیکه امکان فروش محصول از سوی کشاورز وجود ندارد، انجام می شود در حالیکه برنج کاران برای فروش محصول خود مشکلی ندارند.

به گفته وی امسال میزان تولید برنج داخلی حدود 2 الی 2 میلیون و 200 هزارتن مشابه سال گذشته خواهد بود.

خاکسار افزود: طی سال های اخیر گرایش مردم به سمت برنج ایرانی افزایش یافته است و از آنجا که تولید داخل جوابگوی تمامی نیاز کشور نیست شاهد نوسانات قیمت هستیم.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی هر کیلو برنج کیفی را 10 تا 12 هزار تومان  اعلام کرد و گفت: قیمت های بالاتر موجود در بازار ناشی از سودجویی دلالان است که دستگاه های ذیربط بر این امر باید نظارت داشته باشند چرا که هیچ گونه کمبودی در داخل وجود ندارد.

به گفته وی عرضه برنج نو در بازار بر کاهش نوسانات قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

افزایش تقاضا برنج را گران کرد

دلاور حیدر پور رئیس جهاد کشاورزی مازندران دگفت: با توجه به آنکه ارقام کیفی ، بومی محلی و پرمحصول با قیمت مناسب در بازار به فروش می رسد نیازی به خرید تضمینی و توافقی محصول نیست.

وی افزود: بنابرقانون خرید تضمینی قبل از آغاز سال زارعی حداقل قیمت ها با سود متعارف از سوی دولت اعلام می شود تا در صورت کاهش شدید قیمت در بازار دولت بتواند برای جبران زیان کشاورزان ورود نماید.

حیدر پور در پاسخ به این سوال که خرید توافقی می تواند بر تعادل قیمت ها تاثیر گذار باشد، گفت: سال 93 بازار برنج بومی با رکود مواجه شد که براین اساس دولت اقدام به خرید 15 هزارتن خرید توافقی برنج با قیمت 5 هزار و 800 تومان کرد که این امر خروج بازار از رکود را به همراه داشت.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خرید توافقی برنج از سوی بازرگانی دولتی باید انجام شود، بیان کرد: مسئولیت تنظیم بازار بر عهده بازرگانی دولتی است اما مشکل نقدینگی برای خرید محصول از کشاورزان وجود دارد .

وی ادامه داد: با وجود آنکه امکان رقابت دولت با بخش خصوصی در همه جا وجود ندارد اما در صورت توان مالی برخی شرکت ها این کار باید صورت گیرد.

حیدرپور با اشاره به دلایل نوسانات بازار برنج بیان کرد: با وجود کیفیت مناسب برنج داخلی گرایش افراد به سمت و سوی برنج ایرانی افزایش یافته است.

به گفته وی قیمت منطقی خرید هر کیلو برنج از کشاورزان 8 الی 9 هزارتومان است که درنهایت با سود 2 هزارتومانی باید به مصرف کننده عرضه شود.

پای واردات برنج همزمان با فصل برداشت به کشور باز شد

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به دلایل اصلی نوسانات قیمت برنج بیان کرد: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله برنج با تاخیر اعلام می شود که این امر سبب شده تا تولیدکننده نتواند برنامه ریزی دقیقی برای تولید داشته باشد.

وی با انتقاد از واردات برنج همزمان با فصل برداشت افزود: با توجه به آغاز برداشت و نبود وضعیت مناسب تولید چه نیازی است که پای واردات برنج به کشور باز شود.

بیابانی ادامه داد: واردات برنج همزمان با فصل برداشت اختلاط آن با برنج های با کیفیت و عرضه محصول با نرخ های بالا را به همراه دارد.

به گفته این مقام مسئول ، وزارت  جهاد کشاورزی پس از مشخص شدن میزان تولید برحسب نیاز باید اقدام به واردات برنج با کیفیت نماید.