تاثیر نرخ سود بانکی در اجاره بهای مسکن

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان  در خصوص وضعیت کنونی بازار اجاره مسکن اظهار داشت: اجاره نشینی به خانوار‌ها کمک می‌کند تا به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید خانه در سال‌های اولیه زندگی، با هزینه کمتر، مسکن اجاره‌ای تهیه کنند و طبق آمار سرشماری سال ۹۵ ، میزان اجاره نشینان به ۳۶.۸ درصد رسیده است که در مناطق شهری رقم قابل توجهی است.

وی افزود: در خصوص اجاره نشینی نکته مهم ، بحث نرخ اجاره بهاست که باید متناسب با درآمد‌ افراد باشد ودر آنصورت ثبات بر بازار حاکم می‌شود.

 مظاهریان در پاسخ به این سوال که نرخ اجاره بها چگونه تعیین می‌شود گفت: اجاره بها معمولا بر مبنای تورم سالانه افزایش پیدا می‌کند، همچنین قیمت ملک و نرخ بهره بانکی از مواردی است که بر میزان اجاره بها تاثیر گذار هستند.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر قیمت مسکن رشد کمی داشته است تصریح کرد:این رشد حدود ۶ درصد بوده بنابراین یک دوره ثبات قیمت مسکن را پشت سر گذاشته ایم و نرخ تورم هم به شدت کاهش یافته اما مولفه تاثیر گذار در رشد اجاره بها،  نرخ بهره بانکی است.

مظاهریان تصریح کرد: نرخ بالای سود بانکی  مشکلاتی را برای مالکین بوجود آورده و چون مالکین به دنبال سود بیشتری هستند، اجاره بها رشد بیشتری داشته است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد:در صورتی که نرخ بهره بانکی کاهش یابد در بازار اجاره مسکن نیز تغییراتی به وجود می آید ولذا این امر باید به صورت کارشناسی شده انجام گیرد.

خانه های خالی معضل بازار مسکن

مظاهریان در خصوص وضعیت خانه های خالی و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: تعداد قابل توجه خانه های خالی در کشور موجب شده تا به رکودبازار دامن زده شود و در این خصوص راهکار ارائه شده، اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی است.

وی افزود: البته این قانون مالیات با مشکلاتی مواجه است که به نظر می رسد انگیزه کافی برای خرید و فروش خانه های خالی را ایجاد نمی کند و با این ارقام بعید است که این واحد ها به چرخه بازار مسکن باز گردد.

مظاهریان با بیان اینکه وضع مالیات بر خانه های خالی ضروری و تاثیر گذار خواهد بود عنوان کرد: از اول سال 96 خانه هایی که از سال 95 خالی بودند مشمول مالیات می شوند و این امر باعث می شود تا املاک بیشتری وارد بازار اجاره شوند و به تعدیل نرخ  اجاره کمک می کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه رشد قیمت بیش از 12 درصد نخواهد بود اظهار داشت: بیش از 7 میلیوناجاره نشین در کشور وجود دارد و پیش بینی ما اینست که طی امسال افزایش قیمت جدی دیگری نخواهیم داشت مگر اینکه وضعیت خاصی بر اقتصاد کشور حاکم شود.