افزایش ۲۹ درصدی صادرات هندوانه!

بر اساس آمار رسمی طی چهار ماهه نخست امسال ۴۹۳ کیلوگرم هندوانه به ارزش ۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۶۷۸ دلار معادل ۲۵۱ میلیارد ۸۱۵ میلیون و ۶ هزار تومان به ۲۹ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۲۹.۲۲ درصد از نظر ارزشی ۳۹.۳۷ افزایش را نشان می دهد که البته این میزان افزایش بر اساس واحد پولی کشورمان ۴۸.۶۶ درصد رشد داشته است.

البته نه تنها ازنظر وزنی و ارزشی صادرات هندوانه با رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته مواجه شده است، بلکه قیمت این محصول از نظر ارزی و ریالی نیز نسبت به بازه زمانی مورد نظر در سال گذشته گران تر شده است. چرا که در چهار ماهه نخست سال گذشته هر کیلوگرم هندوانه ۱۷ سنت معادل ۵۱۷ تومان به کشورهای مختلف صادر می شد که در همین بازه زمانی در سال جاری به ۱۹ سنت معادل ۶۲۹ تومان رسیده است و این تغییر نشان می دهد که هر کیلوگرم هندوانه ایرانی از نظر ارزی با ۱۱.۷۶ درصد و از نظر ریالی با ۲۱.۶۶ درصد رشد گران تر به مشتریان این محصول فروخته شده است.

عراق بزرگترین خریدار هندوانه ایرانی

در میان خریداران هندوانه ایرانی عراق با ۲۳۶هزار و ۷۵۵ تن، ۵۹.۱۸ درصد این محصول را خریداری و امارات با وارد کردن ۸۴ هزار ۴۴۳ تن ۲۱.۱۱ درصد سهم بازار این محصول را از آن خود کرده است همچنین  ترکیه با خرید ۳۶ هزار و ۸۹ تن سهم ۹.۰۲ درصدی در بازار صادراتی هندوانه ایرانی دارد. پس از آن کشورهایی مانند ترکیه با ۹.۰۲ درصد، کویت با ۲.۵۵ درصد، امان با ۱.۹۱ درصد و قطر با ۱.۷۰ درصد در رتبه های بعدی خرید هندوانه ایرانی قرار دارند. 

بلاروس، اتریش، آذربایجان، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، رومانی، سوئد، عراق، امان، روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند ۲۹ مشتری هندوانه ایرانی در چهار ماهه نخست امسال بوده اند که حضور کشورهایی مانند قطر، امارات، کویت و برخی دیگر از همسایگان جنوبی بر خلاف اظهارات و شایعه پراکنی های آنها در سال های گذشته درباره هندوانه ایرانی، نشان می دهد که این محصول از نظر کیفی مشکلی ندارد و آنها همچنان مشتری این محصول هستند.