عقب‌گرد شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهار شنبه 15 شهریور ماه 96 با کاهش 58 واحدی روی رقم 83 هزار و 675 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 53 واحدی عدد 17 هزار و 634 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 120 واحدی به رقم  91 هزار و 713 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 57 واحدی به رقم  58 هزار و 543  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 36 واحدی عدد 182 هزار و 857  واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش دو واحدی  به رقم 948 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های بانک ملت با 40 واحد ، پتروشیمی جم با 20 واحد و ارتباطات سیار ایران با 15 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با 22  واحد ، ملی صنایع مس ایران با 16 واحد و پالایش نفت اصفهان با 14 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 124 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 418  میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 35 هزار و 936  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان و حق تقدم خرید سهام آن، اوراق اختیار فروش تبعی سرمایه‌گذاری پردیس، شهد، سرمایه‌گذاری پردیس، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی، سیمان لارستان، پشم‌بافی طوس و مرجان کار از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کربن ایران، فولاد کاویان، حق تقدم خرید سهام گلوکوزان، حق تقدم خرید سهام ارتباطات سیار ایران، سیمان سپاهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، قند نقش جهان متوقف شدند. 

امروز همچنین آگهی عرضه بلوک 1.36 درصدی سهام بانک ملت متعلق به شرکت خدمات پشتیبانی مهر به قیمت پایه هر سهم 123 تومان روانه میز فروش معاملات بلوکی بورس تهران شد. 

به گزارش فارس، امروز در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 44 میلیون سهم بانک حکمت ایرانیان به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد. 

در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز 18 میلیون سهم به ارزش 2.5 میلیارد تومان کد به کد شد. 

اندکی بیش از 8 میلیون سهم صنایع پتروشیمی کرمانشاه به ارزش 2 میلیارد تومان امروز به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز اندکی بیش از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. 

در عین حال اندکی بیش از 2 میلیون سهم پتروشیمی خارک به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. 

براساس این گزارش، امروز بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و بدون عمق در اغلب نمادهای معاملاتی را به نظاره نشست، تا در آستانه تعطیلات تقویمی هفته آینده برای تجدیدنظر نسبت به استراتژی سبد سرمایه‌گذاری‌ها در نیمه دوم شهریورماه امسال در هفته آینده تجدید قوا کند، بازاری که امروز را فرصتی برای اصلاح قیمت سهام در گروه‌های پیش رو از جمله فلزات اساسی و معدنی‌ها دانست، هر چند که معامله‌گران اغلب حقوقی از این فرصت برای جمع‌آوری سهام تا محدوده صفر تابلو استفاده کردند. 

امروز نماد بانک ملت نیز تنها نماینده خوش‌شانس گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در تالار شیشه‌ای بود که بار دیگر به بهانه فروش بلوک 1.3 درصدی این بانک از سوی شرکت خدمات پشتیبانی مهر وابسته به بانک کشاورزی توانست روی قیمت اسمی سهام بسته شود. 

امروز همچنین نخستین عرضه اولیه اوراق سخاب 5 در فرابورس ایران آغاز شد که تاکنون ارزشی بالغ بر 36 میلیارد تومان را با حجم معامله بیش از 392 میلیون ورقه رقم زده است. 

به گزارش فارس، امروز بازار سهام بازاری کم‌عمق و رخوت‌آور بود که در آستانه تعطیلات تقویمی هفته آینده ترجیح می‌داد تا با اصلاح قیمتی به دنبال تجدیدنظر نسبت به استراتژی مدیریت پرتفوی در نیمه دوم شهریورماه و هم‌زمان با نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری در پایان سال مالی این نهادها بود.