گفت‌وگوی دولتی‌ها و خصوصی‌ها برای گره‌گشایی از بازار گوشت

فرهاد آگاهی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار گوشت قرمز اظهار داشت: ریشه و دلیل نابسامانی قیمت گوشت را باید در کشمکش بخش‌های مختلف دست‌اندرکار و درگیر تولید تا تأمین و عرضه گوشت قرمز در کشور جستجو کرد و اینکه هنوز نگرش جزیره‌ای بر این بخش‌ها حاکم است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران افزود: گردش مالی بازار گوشت قرمز کشور، بیش از 15 هزار میلیارد تومان است و واقعاً نمی‌توان این بازار را بدون هم‌افزایی حلقه‌های مختلف آن مدیریت کرد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: به تازگی نشست هم‌فکری میان بخش دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد، تا طرفین به صورت شفاف و روشن از نقطه نظرات یکدیگر اطلاع پیدا کنند و مشکلات موجود با حضور کلیه ذینفعان و متصدیان بررسی شود.

آگاهی با اشاره به تقسیم کارها و مسئولیت‌ها در حوزه گوشت قرمز افزود: واقعیت این است که سامان بخشیدن به بازار گوشت قرمز، نیازمند یک تقسیم کار ملی مبتنی بر یکپارچگی کلیه حلقه‌های این زنجیره است که متأسفانه تاکنون، تمرکز چندانی بر رفع ابهامات میان حلقه‌های مختلف صورت نگرفته و هم‌نوایی و هارمونی لازم میان آن‌ها برقرار نشده است.

وی اظهار داشت: در یک تقسیم کار ملی، باید ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ باشند، به طوری که بتوان مبتنی بر یک سامانه ارشد، فرایند سیاست‌گذاری، تولید، واردات، نظارت، توزیع و همچنین تأمین و انتقال پول و ارز را رصد و راستی آزمایی کرد و نقاط ابهام و تشدیدکننده عدم تعادل‌ها را شناسایی کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع عذایی اتاق بازرگانی ایران افزود: حلقه‌ها در یک تقسیم کار ملی، نباید از هم گسیخته باشند و مدیریت هوشمند و یکپارچه باید بر کلیه فرایندها حاکم باشد. ضمن اینکه باید با تفکر پیشگیری کار را دنبال کند، ولی وضعیت در حال حاضر به‌گونه‌ای است که تا مشکلات و گرفتاری‌ها گریبان گیر حلقه‌ای نشده است، گوش شنوایی در حلقه‌های پیشین و پسین وجود ندارد.

آگاهی تصریح کرد: متأسفانه عطش دولت به تصدی‌گری در حوزه‌های مختلف، منجر به بروز آسیب‌های متوالی به این زنجیره  شده و بهانه تنظیم بازار نیز مزید بر علت شده و  عمق تصدی‌گری دولت را افزون کرده است. این در حالی است که اگر تقسیم کار ملی به شکل درست، انجام گرفته بود، نیاز به ورود حداکثری دولت به این حوزه‌ها نبود و دولت می‌توانست بسیاری از امور را از طریق تشکل‌های تخصصی و صنفی مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های تقسیم کار ملی برای رفع ساز ناکوک بازارها باید تدوین و تنظیم شود،افزود: امروزه در اختیار داشتن یک سامانه جامع آماری، یک ضرورت ملی است و در این مسیر انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی آماده است که این سامانه را ترتیب دهد، اما باید کلیه دستگاه‌های دولتی، با این سامانه همکاری و همراهی کنند.