تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت گوشت وارداتی

فرهاد آگاهی رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت گوشت وارداتی اظهار کرد: بخشی از گوشت منجمد گوساله و گوشت گرم با ارز آزاد وارد می شود که درنهایت این امر افزایش 20 درصدی قیمت تمام شده را برای واردکنندگان در بر دارد.

 وی افزود: اگرچه قرار بود ارز مبادله ای به واردات گوشت قرمز جهت تنظیم بازار داخل تخصیص یابد اما علی رغم پیگیری های واردکنندگان تا کنون این امر محقق نشده است.

 آگاهی با بیان اینکه واردات گوشت با ارز آزاد صرفه اقتصادی ندارد،گفت: با توجه به قیمت هایی که شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده است، واردکنندگان به نقطه سر به سر رسیدند.

وی ادامه داد: سیاست های اخیر وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش تعرفه واردات، صادرات دام و کشتار بی رویه دام های مولد و نبود واردات مناسب از جمله دلایل اصلی بر هم زدن تنظیم بازار گوشت به شمار می رود.

 رییس انجمن واردکنندگان فراورده های دامی با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از تعداد دام زنده کشور در دسترس نیست، تصریح کرد: این درحالی است که داشتن اطلاعات و آمار دقیق از تعداد دام زنده، تولید و سرانه ملی را در تنظیم بازار داخل، تحت تاثیر قرار می دهد.