سودی که دولت از حراج سکه می برد/ حبابی که به زودی می ترکد

 

گروه اقتصادی- قیمت سکه و ارز چندی است با حباب قیمتی تقریبا 150 هزار تومان گران شده و دولت برای شکستن این حباب اقدام به حراج سکه در بانک کارگشایی کرد.

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند حراج سکه از سوی بانک مرکزی راهگشای بازار پر نوسان سکه نیست، این در حالی است که ثابت شده دو نرخی بودن ارز به صورت دولتی و قیمت آزاد باعث رشد ارز و دلار شده است.

در این خصوص امیر خجسته نماینده مجلس  با اشاره به سوالش در نشست اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد درباره افزایش ناگهانی و غیرمنطقی نرخ برخی ارزها گفت: نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت کالاهای داخلی دارد و نمی‌توان به نوسانات بازار بی‌تفاوت بود. 

نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی افزود: عملکرد وزارت اقتصاد باید درباره روند صعودی قیمت ارز در مدت اخیر مورد بررسی قرار گیرد، چرا که در 2 ماه گذشته قیمت دلار و یورو با نوسان روبه‌رو شده است. 

خجسته اظهار داشت: قیمت دلار در ماه‌‌های اخیر  از حدود 3500 تومان به 4200 تومان رسیده و  نرخ یورو نیز از حدود 4000 تومان به  5000 تومان افزایش یافته است و اقدامات کنترلی صورت نگرفته، این در حالی است که باید بازار ارز به‌صورت اقتصادی مدیریت شود و نباید مدیریت بازار ارز در اختیار برخی سوداگران قرار گیرد.

 وی ادامه داد: با رشد نرخ ارز قیمت برخی کالاها به‌صورت سرسام‌آور بالا رفته و این موضوع بدیهی است که بالا رفتن قیمت ارز متعاقبا به افزایش قیمت مایحتاج زندگی مردم و فشارهای اقتصادی بر جامعه منجر می‌شود. 

خجسته تصریح کرد: رها کردن قیمت ارز یعنی افزایش تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی که مایحتاج اصلی مردم است بنابراین به هیچ وجه این وضعیت قابل قبول نیست و وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مردم باشد. نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر اقتصاد باید با همراهی تیم اقتصادی دولت تدابیری اتخاذ کنند تا ثبات نسبی به بازار ارز بازگردد.

ولی داداشی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه حراج سکه درمان موقتی است، اظهار داشت: نفوذی‌ها در بانک مرکزی قیمت سکه را افزایش می‌دهند. در کشور شاهد هستیم که برخی با اقدامات تهاجمی و افزایش قیمت اقلامی چون سکه به بدنه اقتصاد کشور هجوم می‌برند و دولت نیز رفتاری متقابل دارد. در شرایطی که رانتخواران به دنبال آن هستند که اقتصاد کشور و دولت را فلج کنند، دولت نیز در زمین آنها رفته و با رفتار تهاجمی تلاش می‌کند مانع افزایش قیمت‌ها شود. این در حالی است که انتظار می‌رود دولت دست از تهاجم برداشته و بازی آنها را ادامه ندهد.

 وی بیان داشت: دولت باید به نحوی برای اقتصاد کشور برنامه‌‌ریزی کند که تعداد معدودی نتوانند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند تا دولت بعد از آن به دنبال پادزهر برود و به جای رسیدگی به امور اصلی، درگیر حواشی اقتصاد شود.

 داداشی تصریح کرد:بنابراین مبارزه دولت و برگزاری حراج سکه از سوی بانک مرکزی، درمان موقتی است و در عین حال به افکار عمومی جامعه آسیب می‌زند، در حالی که انتظار داریم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با شناسایی عوامل اصلی، برنامه‌‌های پیشگیرانه ارائه دهند تا قیمت‌ها تغییر غیرکارشناسی نداشته باشد. حراج سکه در مدت زمان کوتاه و مقطعی اجرا می‌شود، این در حالی است که باید با ظرفیت‌‌های قانونی که دیده شده است، مانع سودجویی عده‌ای از اقتصاد کشور شد. داداشی با اشاره به نفوذ عده‌ای به بدنه اقتصاد کشور، عنوان کرد: عده‌ای دلال توانسته‌‌اند به بدنه بانک مرکزی و برخی بانک‌ها نفوذ کنند و با رانت اطلاعاتی قیمت‌ها را افزایش دهند؛ آنها قیمت‌ها را به 30 هزار تومان افزایش می‌دهند تا پس از پادزهر دولت 15 هزار تومان کاهش یابد و در نهایت 15 هزار تومان سود کنند. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنابراین دولت باید هر چه زودتر افراد نفوذی را شناسایی و دست آنها را از اطلاعات اقتصادی کوتاه کند تا بتواند با برنامه‌‌ریزی، مسیر مناسبی برای افزایش قیمت‌ها ارائه دهد.

فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز گفت: حراج سکه طلا از سوی بانک کارگشایی برای بازگشت تعادل به بازار سکه طلا به تنهایی حلال مشکلات بازار نیست. 

وی افزود: حراج سکه طلا از سوی بانک کارگشایی برای بازگشت تعادل به بازار سکه طلا به تنهایی حلال مشکلات بازار نیست، چرا که تاثیرات این اقدامات قابل توجه نیست و در گذشته اینگونه سیاست‌ها نتوانسته تاثیر مهمی بر حفظ ثبات پایدار بازار داشته باشد.

 

به نظر می رسد سود کسانی که حباب اخیر را ایجاد کرده اند از محل زیان کسانی که اقدام به خرید حباب می کنند تامین می شود.