خودروسازان هندی، پیشرو در ساخت خودروهای الکتریکی

 ماهیندرا، سال 2010 یک سازنده کوچک خودروهای الکتریکی واقع در بنگور را خریداری کرد. دقیقا دو سال قبل از اینکه تسلا اولین مدل اس سدان را بفروشد.

ماهش بابو، مدیرعامل شرکت ماهیندرا الکتریک (Mahindra Electric) به سی ان ان مانی گفت: ما همیشه معتقدیم که آینده تحرک پایدار است و این پایداری را می توان با تحرک الکتریکی به دست آورد.

اولین خودروی الکتریکی ماهیندرا، e2o، تلاش زیادی برای جذب خریداران انجام داد، اما تا سال 2015 خبری نبود، تا اینکه دولت مقداری انگیزه مالیاتی ایجاد کرد.  

این شرکت مستقر در بمبئی، هنوز هم تنها خودروساز هندی است که خودروهای الکتریکی را مستقیم به مشتریان می فروشد، قرارگرفتن او در جایگاه رهبری خودروهای الکتریکی هندی می تواند این کشور را وسایل نقلیه آلوده دور کند.

فروش ماهیندرا در حال حاضر، به طور پیوسته در حال رشد است. اما با این حال آنها هنوز یک قطره در اقیانوس بازار خودروی پررونق هند هستند. سال گذشته این شرکت حدود 1200 وسیله نقلیه فروخته و قرار است امسال بیش از 2000 دستگاه بفروشد.

بابو می گوید که مصرف کنندگان هندی هنوز خیلی به سمت خودروهای الکتریکی کشیده نشده اند.

به گفته او مشتریان تنها زمانی خرید می کنند که از لحاظ اقتصادی نیاز داشته باشند. وسایل نقلیه الکتریکی ارزان تر هستند، اما سرمایه گذاری اولیه آن کمی بالاتر است.

در همین حال، این شرکت سعی می کند خودروهای خود را در جاده به روش مختلف ارائه دهد. او توافق کرده است که صدها عدد از خودروهای تولیدی خود را به اوبر برای ناوگان حمل و نقلی خود در شهرهای دهلی نو و حیدرآباد بدهد. در ماه می یک معامله مشابه دیگر اینچینی هم با ماهیندرا امضا شده است، با رقیب اصلی اوبر در هند، اولا.

دولت هند هم با سفارش به ماموت در ایستگاه های شارژ برای 10 هزار خودروی الکتریکی به آنها کمک می کند. ماهیندرا هم این کسب و کار را با رقیب اصلی هند خود، تاتا موتورز به اشتراک می گذارد.

هردوی سازنده های هندی می توانند به زودی رقیبی بسیار بزرگ تر داشته باشند. الون ماسک، می خواهد تسلا را به هند بیاورد، اما به دلیل عدم اطمینان در مورد مقررات تولیدی این کشور از ماجرا عقب مانده است.

ماهیندرا الکتریک هم آشفته است. اما بابو اعلام کرد: ما به Tata، تسلا و نیسان خوش آمد می گوییم. اگر از من بپرسید، رقیب اصلی خودروهای الکتریکی خودروهای فسیلی فعلی است.

ماهیندرا الکتریک قصد دارد ظرفیت تولید خود را تا اواسط سال 2017 تا 12000 دستگاه افزایش دهد و بعد هم تا سال 2020، 60 هزار تولید داشته باشد.

اما با این حال بابو نسبت به اینکه دولت می تواند سال 2030 به هدف خود برسد و همه چیز را الکتریکی کند، شک دارد.

بابو اضافه کرد: هر اتفاقی بیوفتد ما خوشحال هستیم. احتمال دارد حداقل نیمی از خودروهای هندی تا آن زمان با برق کار کنند.

حتی در بدترین حالت انتظار می رود که خودروهای الکتریکی حدقل 18 درصد از فروش سال 2030 را به خود اختصاص دهند.