تمامی سود وام‌های دریافتی آسیب‌دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود

ولی الله سیف با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما با ارایه گزارش عملکرد صد روزه بانک مرکزی و نظام بانکی در دولت دوازدهم، اظهار کرد: مهمترین اولویت های نظام بانکی دارای موارد مختلفی است که یکی از آن ها طراحی و عملیاتی کردن زیر ساخت های اصلی بانکی است البته برخی اقدامات از قبل انجام شده بود.

وی با اشاره به طراحی سامانه بومی برای تمرکز حساب های دولتی(نسیم)، افزود: این سامانه آماده بهره برداری شده و حساب هایی به صورت پایلوت به آن منتقل شده است این سامانه اشراف کامل را برای خزانه کشور ایجاد کرده و منابع دولتی به صورت متمرکز انجام می شود و نظارت دقیق در این زمینه وجود دارد تا اطلاعات مدیریتی مناسبی دریافت شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه صیاد بیان کرد: این سامانه سایز و فرم چک ها را یکسان سازی می کند و اعتبار را به چک بر می‌گرداند.

سیف، فرآیند ساماندهی موسسات غیر مجاز را یکی دیگر از موارد اعلام کرد و گفت: بازار پول به دلیل وجود این موسسات نمی توانست فعالیت مناسبی داشته باشد وتصمیم ها به درستی اجرایی نمی شد ضمن اینکه نرخ سود نیز به درستی رعایت نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه، با وجود این موسسات بازار رقابتی مخربی ایجاد شده بود،افزود: اما هم اکنون در شرایطی هستیم که هیچ موسسه غیر مجاز فعالی نداریم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شهریور ماه سال جاری تصمیم گرفتیم مصوبه نرخ سود را اجرایی کنیم و به دلیل نبود موسسات غیر مجاز انضباط مناسبی ایجاد شد به نحوی که حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار شعبه بازرسی شده و نظام بانکی به صورت منضبط در حال اجرای نرخ سود است.

سیف درباره وضعیت ارایه تسهیلات نیز گفت: ۳۱۳ هزار میلیارد تومان ۷ ماهه سال ۹۶ تسهیلات ارایه شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است البته این امر علی رغم تنگنای مالی بوده و نظام بانکی همه توان و ظرفیت را برای پشتیبانی اقتصاد به کار گرفته است.

به گفته وی، در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته شد که اشتغالزایی بالایی داشت و شرایط اقتصادی ایجاب می کند این بنگاه ها را رونق دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی قرض الحسنه ازدواج، گفت:ظرف مدت ۵۰ روز ۵۲۰ هزار مورد در قالب ۷۸۰ هزار قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده و صف وام ازدواج از بین رفت.

 امهال دوساله وام و بدهی زلزله زدگان /تمامی سود وام‌های دریافتی آسیب‌دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات نظام بانکی برای زلزله‌زدگان تصریح کرد: دو تصمیم در همان ابتدای کار در نظام بانکی گرفته شد که یکی از آنها امهال دو ساله کل وام و بدهی زلزله‌زدگان به نظام بانکی بود؛ ستاد بازسازی آسیب‌دیدگان را به شبکه بانکی معرفی می‌کند و بانک‌ها ملزم به اقدام هستند.

وی افزود: همچنین کل مبلغ سود وام‌های دریافتی آسیب‌دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کند، علاوه بر این به تمام واحدهای صدمه دیده ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.

سیف خاطرنشان کرد: برای بازسازی اماکن روستایی ابتدا ۲۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله در نظر گرفته شده بود که در سفری که به کرمانشاه داشتیم این مبلغ به ۳۰ میلیون تومان تبدیل شد، همچنین برای بازسازی اماکن شهری ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مجموع ۱۱ هزار واحد روستایی و ۴۵۰۰ واحد شهری شناسایی شده‌اند که تسهیلات به بنیاد مسکن به عنوان مجری تعلق خواهد گرفت تا این واحدها را بازسازی کند.

سیف با اشاره به سایر تسهیلات در نظر گرفته شده گفت: ۱۲ میلیون تومان تسهیلات برای تعمیر اماکن روستایی، شهری و تجاری برای ۱۵ هزار واحد پیش‌بینی شده که با بازپرداخت ۷ ساله اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها، فرماندار و مسئولان شهرستان در قصرشیرین داشتیم مقرر شد کارکنان بانک‌ها بخشی از حقوق خود را به صورت داوطلبانه اهدا کنند و یا از محل صرفه‌جویی در مواردی مانند چاپ سررسید مبالغی به زلزله‌زدگان اختصاص یابد.

سیف تصریح کرد: برای استفاده صحیح از این منابع اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که در صورتی که کمک های مردمی برای بازسازی مدارس کافی نباشد اعطای کمک بلاعوض بانک‌ها به مدارس اولویت نخست و اولویت دوم بازسازی خانه‌های بهداشت است.

وی افزود: در این زمینه کمیته‌ای با مسئولیت معاون نظارتی بانک مرکزی و عضویت رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و رئیس کانون بانک‌های خصوصی شکل گرفته است، همچنین دو بانک کشاورزی و آینده به عنوان مسئول در قصرشیرین انتخاب شده‌اند تا به صورت ویژه هر مشکلی که باشد را پیگیری کنند.

زمانی 25 درصد بازار مالی کشور در دست موسسات مالی غیر مجاز بود

رئیس کل بانکی مرکزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: خیلی متاسفم از بابت مشکلاتی که به خاطر موسسات اعتباری غیر مجاز مالی برای برخی افراد ایجاد شد.

وی در خصوص علت بروز این مشکلات برای موسسات مالی غیر مجاز تصریح کرد:فعالیت اقتصادی اینگونه موسسات نمی توانست جوابگوی سود بالای سپرده ها را بدهد ؛ زمانی که تورم بالا در بخش مسکن بود از طریق دلالی املاک، این سود تامین می شد اما از سالی که رکود ملک ایجاد شد مشکل این موسسات شروع شد.

سیف افزود:از سال 92 مبارزه با این موسسات را شروع کردیم جلوی تبلیغات آنها گرفته شد از نیروی انتظامی کمک خواستیم تا به تدریج کنترل فعالیت آنها جدی تر شود.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد:مجوز هایی که برخی دستگاه های غیر مجاز همچون وزارت تعاون صادر کردند باعث رشد این موسسات شد که این صدور مجوز بدون نظارت بر عملکرد تعاونی بود.

وی تصریح کرد:متاسفانه زمانی 25 بازار پولی کشور در اختیار همین موسسات  بود اما الان خوشبختانه مشکلی در این خصوص نداریم و فعالیت ها تحت نظارت بانک مرکزی است.

سیف اظهار داشت:در موسسه ثامن الحجج مورد داشتیم که فردی 89 درصد سود سپرده می گرفته و  23 میلیارد تومان از سال 92 تا سال 94 سود دریافت کرده است همچنین مواردی بوده که 11، 5 و 4 میلیارد تومان سود گرفته اند.

 

وی بیان کرد:بعد از تفاهمی که بین سران 3 قوه شد مقرر شدمطالباتمردم از موسسه فرشتگان تا 200 میلیون تومان پرداخت شود و افرادی که بیشتر سپرده دارند تا 200 میلیون تومان را دریافت کرده اند و مابقی در مرحله بعد که فروش املاک و دارایی موسسه است پرداخت می شود.

سیف گفت:جمع مطالبات مردم از این 8 تعاونی  10 تا 12 هزار میلیارد تومان است و 4هزارو 500 میلیارد تومان مربوط به فرشتگان است.

وی ادامه داد:تا آخر آذر 98 درصد مطالبات این موسسات پرداخت می شود و تنها حدود 2 درصد باقی می ماند که باید از طریق فروش اموال تامین شود.

نرخ کنونی ارز به هیچ وجه مصنوعی نیست

سیف در خصوص نوسانات نرخ ارز اظهار داشت:هر ساله در اواخر سال میلادی روند صعودی نرخ ارز داشته این و پس از آن به قیمت طبیعی می رسد.

وی ادامه داد:پس از برجام با 240 بانک در سراسر دنیا همکاری داریم اما هنوز شرایط عادی نشده است.

سیف گفت:یکی از دستاوردهای جدی دولت یازدهم که در این دولت نیز ادامه خواهد داشت ثبات جدی نرخ ارز در بازار است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد:نرخ ارز کنونی بازار به هیچ وجه مصنوعی نیست و در تاریخ جمهوری اسلاممی ایران ، دولت برای جبران کسری بودجه با نرخ ارز بازی نکرده است.

سیف بیان کرد:پس از ایجاد آرامش کامل بازار و گسترده شدن روابط بانکی بحث تک نرخی شدن ارز را اجرایی می کنیم.

وی در خصوص اقدام بانک مرکزی مبنی بر حراج سکه گفت:حباب بازار سکه و طلا با عرضه سکه از سوی بانک مرکزی از بین رفته وقیمت سکه تمام از 1 میلیون و 430 به 1 میلیون و 380 رسید.

سیف بیان کرد:جایگزین کردن دلار با ارز های محلی سیاست اصلی ما است و ماکار کردن با دلار را از اقتصاد خارج کردیم، در این راستا با 20 کشور قرار داد پیمان پولی بستیم که با 2 کشور ترکیه و پاکستان عملیاتی شده است.

وی افزود:همچنین با روسیه قراردادی برای سوئیچ کارت های بانکی بین 2 کشور بسته ایم و تا 8 روز دیگر اجرایی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی گفت:در دولت یازدهم نرخ سود بازار بین بانکی را از 20 درصد به 17 درصد رسانده ایم.

وی ادامه داد:اکنون نرخ سود سپرده های بانکی 15 درصد و نرخ تسهیلات 18 درصد است اما برخی بانک ها در نرخ تسهیلات تخلفاتی دارند به گونه ای که قیمت تمام شده برای متقاضی تا 21 درصد هم می رسد که این اقدامات از سوی بانک مرکزی پیگیری می شود.

سیف گفت:بانک های ما مشکلات ساختاری دارند اعطای تسهیلات تکلیفی و مطالبات سنگین از دولت سبب می شود دارایی های منجمد بانک ها افزایش یابد.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد:ایجاد شفافیت در صورت های مالی از جمله اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات بانکی بوده است.

وی بیان کرد:در مورد بدهکاران بزرگ بانکی برنامه ای وجود دارد ؛یک کارگروه فرادستگاهی در بانک مرکزی شکل گرفت که ساماندهی مطالبات درشت نظام بانکی را دنبال می کند.

سیف گفت:قراردادهای فاینانس به منظور  تسریع اجرای پروژه های مهم کشور دنبال می شود به گونه ای که تا کنون 45 میلیارد یورو قرارداد فاینانس امضا شده است.

وی ادامه داد:قراردادهای فاینانس با کشور هایی همچون  چین کره اتریش و دانمارک آلمان و ژاپن به امضا رسیده  و در روسیه قراردادی در حوزه تجهیز ماشین آلات و خطوط تولید در حال امضا است که بدون سقف است.

 سیف افزود:با کشور آلمان نیز قرارداد فاینانس 10 میلیارد یورویی به امضا رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان ساخت:برای ساماندهی بخش مسکن هم جلسات مثبتی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم  و تبصره هایی در بودجه 97 در نظر گرفته ایم که نتایج مثبتی  در این بخش خواهد داشت.