پشت پرده گرانی احتمالی بنزین/ رونق اقتصادی با بنزین گران؟

گروه اقتصادی-  همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 97 توسط روحانی به مجلس، گویا رایزنی ها برای گزان شدن حامل های انرژی به ویژه بنزین شروع شده و دولت می خواهد بنزین را به قیمت 1500 تومان عرضه کند.

به گزارش افکارنیوز، ماجرای گران شدن بنزین به بررسی لایحه بودجه سال گذشته بر می گردد که نمایندگان با گران شدن این سوخت به شدت مخالفت کردند اما به دولت اجازه دادند که از دی ماه امسال قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد.

موضوع گران شدن بنزین و ابهامات آن در حالی مطرح شده که همین چند روز پیش از لایحه بودجه خبر رسید دولت نرخ عوارض خروج از کشور را سه برابر کرده و با واکنش های مختلفی روبرو شد.

یکی از مدیران وزارت نفت که تمایلی به افشای نام خود ندارد به فارس گفته دولت بنا دارد بنزین را گران کند و نرخ سی‌ان‌جی را ثابت نگه دارد.

 این مقام مسؤول در صنعت نفت با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده برای افزایش قیمت بنزین و سی‌ان‌جی، گفت: در گفت‌وگو با کارشناسان صنعت سی‌ان‌جی و ارزیابی کشورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم قیمت سی‌ان‌جی باید حداکثر 25 درصد قیمت بنزین تعیین شود که پیشنهاد خود را به وزارت صنعت ارائه کردیم و با تایید معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی به سازمان برنامه و بودجه رفت. 

وی ادامه داد: مسؤولان تصمیم گرفتند قیمت سی‌ان‌جی ثابت بماند و قیمت بنزین افزایش یابد به طوری که قیمت بنزین اگر برفرض 1500 تومان در هر لیتر تعیین شود قیمت سی‌ان‌جی تغییر نخواهد کرد. 

وی همچنین از ارائه پیشنهادهای جدید به منظور کنترل قیمت حمل‌ونقل عمومی در صورت افزایش قیمت بنزین خبر داد و گفت: یکی از پیشنهادهای جدی که هم‌اکنون در سازمان برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد، عرضه رایگان سی‌ان‌جی به 4 میلیون خودروی عمومی سی‌ان‌جی‌سوز است. این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: براساس این پیشنهاد، در صورت افزایش قیمت بنزین قیمت حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که بر این اساس پیشنهاد دادیم به جای پرداخت پول یارانه نقدی به تاکسی‌داران سی‌ان‌جی سوز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سی‌ان‌جی این خودرو‌ها تا 4 برابر قیمت یارانه نقدی رایگان داده شود که بخشی از این هزینه از حذف یارانه نقدی و بخشی نیز از افزایش قیمت بنزین تامین خواهد شد.

از سوی دیگر رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش 20درصدی نرخ آب و گازوئیل را طبق لایحه بودجه سال آینده یادآور شد و گفت:‌ افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است چون متناسب با افزایش چند برابری سالهای گذشته آن خدماتی به مردم ارائه نشده است، بر همین اساس این بخشهای لایحه با یک‌سری اصلاحات در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مواجه خواهد شد.

در این میان اما بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اظهار داشت : وزیر نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، افزود: زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست.

سرانجام پس از اظهارات مختلف و واکنش های گوناگون سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست همه ریخت.

نوبخت اعلام کرد: شاید بنزین بیش از 1500 تومان شود. 

وی درباره افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان، توضیح داد: در قانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود، در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم.

 نوبخت با اشاره به اینکه 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد، بیان داشت: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمد 48 هزار میلیارد تومان ظرفیت قانون است، گفت: قطعا برای هرگونه اصلاح قیمت باید برنامه‌ریزی شود و اگر قرار بر این باشد که اصلاح قیمتی انجام شود تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند، روش مناسبی نیست، چرا که ما از مسیر دیگری زیان خواهیم دید؛ به همین جهت همه امور چه در لایحه و چه در قانون فعلی بستگی به این دارد که از منبعی که می‌خواهیم درآمدی به‌دست ‌آوریم، چه مصرفی خواهیم داشت.

 

موضوع گران شدن بنزین در حالی مطرح شده که چندی پیش روحانی در گفت و گو با مردم از طریق صدا و سیما اعلام کرده بود که چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنیم که مردم به یارانه 45هزار تومانی اصلاً احتیاج نداشته باشند.

ب ه اعتقاد کارشناسان اقتصادی گرانی بنزین تورم زیادی را بر جامعه تحمیل می کند و حالا دولت باید پاسخ دهد چگونه می توان با گران کردن بنزین رونق اقتصادی ایجاد کرد؟