توسعه کمی مناطق آزاد، واردات کالای قاچاق را تشدید می‌کند/ نمایندگان مجلس با 8منطقه جدید مخالفت کنند

گروه اقتصادی- ولی الله نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با افکارنیوز گفت: مناطق‌آزاد با هدف توسعه صادرات و تسهیل در تولید شکل گرفت تا به کمک اقتصاد ملی بیایند اما عملکرد این مناطق نشان می‌دهد که از اهداف و ماموریت‌های ‌اصلی‌شان  فاصله گرفته‌اند.

این نماینده مجلس صادرات پایین و قاچاق کالا را از مشکلات اصلی مناطق آزاد دانست و اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیری‌ خود در مورد تصویب لایحه افزایش 8منطقه آزاد جدید، مشکلات و معضلات مناطق فعلی را در نظر نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی مناطق آزاد، فرارهای مالیاتی و واردات کالاهای قاچاق به کشور را تشدید می‌کند، گفت: نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن منافع ملی با لایحه افزایش مناطق آزاد موافقت نکنند.

نانواکناری با بیان اینکه شکل گیری مناطق‌آزاد فی‌نفسه اقدام مثبتی است، خاطر نشان کرد: اما در حال‌حاضر به علت مدیریت ضعیف و عدم پایبندی به قانون نمی‌توان از مزایای پیش‌بینی شده مناطق آزاد بهره‌مند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با اشاره به  عدم پایبندی مناطق آزاد به قانون گفت: در برنامه ششم توسعه مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی، مسئولیت اداره این مناطق به وزارت اقتصادی و امور دارایی واگذار شد تا اگر تخلفی صورت گرفت، وزیر اقتصاد در خصوص آن پاسخگو باشد اما تاکنون این موضوع عملی نشده است.