سیف: "دلار" باز هم ارزان‌تر می‎شود

ولی الله سیف در حاشیه مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران افزود: هنوز زمان یکسان سازی نرخ ارز فرا نرسیده اما فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی همچنان درحال کاهش است.

وی درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا نظارت بر این روند دارد؛ البته به نظر می رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی توان رقم خاصی را اعلام کرد.

سیف در این باره که با توجه به رانتی که تفاوت ارز مبادله ای با آزاد برای عده ای ایجاد کرده است، آیا تغییری در فهرست دریافت کنندگان ارز مبادله ای صورت خواهد پذیرفت، گفت: در مورد ارز مبادله ای، قرار ما بر یکسان سازی نرخ ارز است و این کار حتما عملیاتی خواهد شد، اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشورها داریم، بنابراین احتمال می دهیم که اجرای یکسان سازی نرخ ارز با ریسک هایی همراه باشد.

وی افزود: ما نیاز به مانور کامل بر روی منابع ارزی داریم، به خصوص در شرایطی که منابع ارزی کشور به صورت کافی وجود دارد، محدودیت های بین المللی در مقاطعی مشکلاتی ایجاد می کند که یکسان سازی را با وقفه مواجه خواهد کرد؛ بنابراین آن را به تعویق انداخته ایم که امیدواریم در اولین فرصتی که شرایط مناسب حاصل شود، آن تصمیم را در یکسان سازی نرخ ارز ایجاد کنیم.

سیف تاکید کرد: در شرایط کنونی، زمان مشخصی را برای یکسان سازی نمی توانم اعلام کنم.

رئیس شورای پول و اعتبار دراین باره که آیا تغییر فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی در دستور کار دولت برای سال آینده قرار دارد اضافه کرد: به تدریج کالاهای مشمول ارز مبادله ای کاهش می یابد.

وی ادامه داد: برای کاغذ، حذف ارز مبادلاتی شایعه بود و کاغذ یکی از کالاهای اساسی به شمار می آید که بانک مرکزی مراقبت لازم را در ارتباط با آن خواهد داشت.

سیف همچنین در خصوص حراج های سکه نیز گفت: این کار بانک مرکزی برای تخلیه حباب سکه در بازار است، به این معنا که اگر نرخ طلا در نرخ ارز ضرب شود، آن گاه می توان نرخ بدون حباب سکه را به دست آورد، هر رقمی که مغایر با آن باشد، حتما حباب خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سهم بازار سرمایه و بانک ها در تامین مالی ها گفت: هم اکنون بازار سرمایه سهم خود را از 10 درصد به 15 درصد افزایش داده که اگر به سهم تامین مالی 40 درصدی بازار سرمایه و 60 درصدی بانک ها بر اساس برنامه برسیم فشار از روی بانک ها کم خواهد شد.