اصلاح نرخ خرید تضمینی برق در دستور کار

محمد خزاعی، در نشست شورای گفت‌گوی دولت و بخش خصوصی گفت: اکنون هشتاد پروژه مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در میان پروژه مصوب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد که ارزش آنها ۴.۵ میلیارد دلار است و برخی از آنها نیز افتتاح شده اند.

وی افزود:در حال حاضر هم حدود یک سوم یا یک چهارم پروژه‌های مصوب کمیته سرمایه گذاری، مربوط به انرژی های تجدیدپذیر است.

خزاعی درباره موارد مهم برای حل مشکلات مربوط به ورود سرمایه‌گذار خارجی گفت: یکی از موارد مهم، تغییر در قوانین و مقررات تعیین نرخ‌ها است، بحث مهم دیگر درباره مالکیت زمین است که درباره آن بحث شد و از ۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافت.

این مقام مسئول اظهار داشت:یکی دیگر از این موارد موضوع میراث فرهنگی بود که مثلا اگر زمینی واگذار شد و بعد از آن در آن معدن طلا پیدا شد، چه خواهد شد؟ به غیر از ریسک بحث نرخ ارز، تمام موارد مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی، در جلسات متعدد بحث شده و همه مسائل قابل حل است.

وی با اشاره  به موضوع مشکلات ایجاد شده برای ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی گفت: باید اصلاح نرخ خرید تضمینی برق در دستور کار قرار گیرد و البته منابع حاصل از فروش برق این سرمایه گذاران به خزانه واریز نشود.

وی توضیح داد که چندی پیش اتفاقی افتاد که به حیثیت ما در خارج از کشور لطمه زد و آن این بود که وزارت نیرو باید حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بابت خرید برق پرداخت می‌کرد و این پول به خزانه واریز شده بود و معوقات تعدادی از سرمایه گذاران به دلیل واریز پول فروش برق به خزانه، پرداخت نشده بود، در عین حال هم مسائلی داشت. خوشبختانه با کمک خزانه داری، فعلا حل شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران تاکید کرد: فعلا این بحران برای سرمایه‌گذاران خارجی حل شده است و تا پایان سال بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: به هر حال خرید برق باید تضمین شود، ضمن اینکه در سازمان سرمایه گذاری نیز ما تضمین خرید برق از سوی دولت را تضمین می کنیم؛ بنابراین پول خرید برق یا خسارت های مربوط به آن، اگر سرمایه گذاران خارجی در مجامع بین المللی شکایت کنند، باید از سوی دولت پرداخت شود چراکه تضمین دولت را دارد.

خزاعی تاکید کرد:این پول باید یا به حساب خاص ساتبا برود یا اینکه اتوماتیک وار برای پرداخت عوارض هزینه شود. در نظر داشته باشید که به دنبال اتفاق افتاده دو مورد از سرمایه گذاران خارجی نیز انصراف داده اند.