تعادل در بازار شب عید گوشت قرمز و مرغ

حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام، با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع گوشت قرمز و مرغ شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: ذخیره سازی گوشت مرغ در راستای حمایت از تولید داخل صددرصد داخلی است و در بخش های مورد نیاز از محل واردات تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه توزیع گوشت قرمز و مرغ به سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی عرضه به تمامی میادین، فروشگاه های زنجیره ای، صنوف و میادین میوه و تره بار دارد و هیچ گونه محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

به گفته ورناصری؛ با توجه به نرخ متعادل گوشت مرغ در بسیاری از نقاط کشور، عرضه مرغ منجمد متناسب با نیاز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازار گوشت مرغ متعادل است، افزود: هر کیلو گوشت مرغ به صورت عمده با نرخ 5 هزار و 800 و برای مصرف کننده با نرخ 6 هزار و 200 تومان تعیین شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع گوشت قرمز وجود ندارد، بیان کرد: گوشت قرمز در دو مقوله منجمد گوساله و گوسفندی تازه وارداتی متناسب با تقاضا عرضه می شود که بدین منظور نوسان خاصی در سه مقوله گوشت مرغ، گوشت منجمد و گرم وارداتی در ایام پایانی سال نخواهیم داشت.

ورناصری ادامه داد: هم اکنون تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از قیمت گوشت قرمز و مرغ رضایت نسبی دارند که با توجه به ذخیره سازی مناسب و آمادگی توزیع به میزان تقاضا انتظار می رود که این روند در بازار ادامه یابد.

وی درباره بازار شب عید گوشت قرمز گفت: گوشت قرمز منجمد و گوسفندی تازه وارداتی موجود است و هر کیلو لاشه با نرخ 33 هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار به مصرف کننده عرضه می شود.

به گفته ورناصری؛ گوشت تازه گوسفندی وارداتی علاوه بر لاشه به صورت قطعه بندی با نرخ های مصوب در فروشگاه ها عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه محدودیتی در ذخایر وجود ندارد، افزود: با توجه به وضعیت مناسب ذخیره سازی،عرضه ذخایر خود را زودتر آغاز کرده ایم و در هر استانی که احساس شود عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست، سهمیه را افزایش خواهیم داد.

ورناصری با بیان اینکه مردم نگران افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در ایام پایانی سال نباشند، گفت: ذخیره سازی مناسب شرکت پشتیبانی امور دام و عرضه فراوان این محصولات پروتئینی در تعدیل و مناسب سازی بازار تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام این آمادگی را دارد که در هر استانی که تقاضا بیشتری در بازار وجود دارد؛ برای جلوگیری از نوسان قیمت فارغ از سهمیه تعیین شده اقدام به عرضه این محصولات پروتئینی کند؛ چراکه هیچ گونه محدودیتی در توزیع وجود ندارد.

 محدودیتی در واردات تخم مرغ وجود ندارد

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت توزیع تخم مرغ اظهار کرد: پس از شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان و کاهش میزان تولید، شاهد نوسان قیمت این محصول در بازار بودیم.

ورناصری ادامه داد: با توجه به کمبودی که به واسطه معدوم سازی مرغ تخم‌گذار در بازار تخم مرغ به وجود آمد، از طریق واردات و توزیع در سازمان میادین میوه و تره بار درصدد جلوگیری از نوسان قیمت این محصول در بازار برآمدیم.

به گفته این مقام مسئول؛ با توجه به افزایش تقاضا در بازار شب عید و با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام 10 هزارتن تخم مرغ وارد کرده که در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف در حال توزیع است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از کاهش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در چند روز گذشته روند کاهشی در بحث قیمت تخم مرغ داشتیم که انتظار می رود قیمت تخم مرغ به نرخ تعادلی در بازار برسد.

به گفته وی از اول اسفند عرضه وسیع تخم مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هر شانه 12 هزار و 600 تومان در سراسر کشور آغاز شد و هیچ گونه محدودیتی برای واردات این تخم مرغ وجود ندارد.

ورناصری تصریح کرد: مصرف کنندگان با مراجعه به سازمان های تعاونی محلی ، فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار می توانند هر شانه تخم مرغ با نرخ مصوب 12 هزار و 600 تومان خرید کنند و از خرید تخم مرغ با نرخ های بالاتر اجتناب کنند، چراکه به وفور تخم مرغ در حال عرضه است و محدودیتی وجود ندارد.