از وعده صادرات 100 میلیاردی تا منفی شدن رشد صادرات

 یکی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 افزایش صادرات غیرنفتی بود، حال ببینیم که این وعده به چه میزان محقق شده است. روحانی در نطق انتخاباتی‌اش وعده داد که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی 2 برابر شود.
 روحانی در برنامه  انتخاباتی با عنوان «متکلم وحده» از رادیو ایران در تاریخ 1396/2/7 اظهار داشت: تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی را تا 2 برابر افزایش دهیم؛ یعنی صادرات غیرنفتی ما که اکنون 50 میلیارد دلار است باید به 100 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
با پایان انتخابات، گمرک به ریاست مسعود کرباسیان تا چند ماه آمار تجارت خارجی کشور را منتشر نکرد که شائبه کاهش صادرات غیرنفتی و افزایش واردات را تقویت می‌کرد.
کرباسیان در دولت دوازدهم به وزارت اقتصاد رسید اما وقتی آمار تجارت خارجی منتشر شد، مشخص شد وعده صادراتی روحانی در حال تحقق است، اما 180 درجه برعکس.
براساس آخرین آمار گمرک، درحالی‌که در 10 ماهه امسال میزان واردات کالا به کشور 22 درصد رشد کرده صادرات غیرنفتی فقط 1/7 درصد افزایش یافته است.
ارزش واردات در این مدت 42/8 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 37 میلیارد دلار بوده است. در 10 ماهه امسال تراز تجاری کشور به منفی 5/8 میلیارد دلار سقوط کرده است.
درحالی‌که در عرصه صادرات غیرنفتی کاهش قابل توجهی داشتیم، در عرصه واردات، گل‌کلم و کاهو از امارات، فلفل خرد نشده از آفریقا، کارتن و مقوا از آمریکا، و شتر از آلمان وارد کشور شده است.