هندی ها دست به جیب شدند/پرداخت تمام بدهی نفتی هند به ایران

دوش اوتام امروز در جمع خبرنگاران در مراسم افتتاح نمایشگاه سورس، گفت: در سفری که روحانی رئیس جمهور ایران به هند داشتند توافق شد تا دولت هند مبلغ 85 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص دهد و یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری برای توسعه این بندر علاوه بر مبلغ مذکور اختصاص داده شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، کاردار سفارت هند افزود: بندر چابهار یک فرصت بسیار مناسب تجاری برای ایران و هند محسوب می‌شود و این بندر تجارت با افغانستان و آسیای میانه را تسریع می‌کند.

وی با اشاره به تجارت 12.8 میلیارد دلاری ایران و هند در سال گذشته، گفت: بخش انرژی در روابط تجاری دوجانبه دو کشور بسیار اهمیت دارد.

اوتام بیان داشت: حدود 27.1 میلیون تن نفت خام از ایران به هند سال 2017 صادر شد که این میزان معادل 9 میلیارد دلار است.

کاردار سفارت هند در ایران اظهار داشت: همچنین در سفر روحانی به هند تاکید شد تا سرمایه‌گذاران هندی در بخش نفت و انرژی به ایران بیایند و وی از این موضوع استقبال کرد و دو کشور تلاش دارند تا همکاری‌های بخش انرژی را افزایش دهند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بدهی‌های نفتی ایران به هند، بیان داشت: تمام بدهی‌های مالی هند بابت خرید نفت که در زمان تحریم‌ها اتفاق افتاده بود پرداخت شده است.

اوتام اظهار داشت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها هیچ مشکلی در پرداخت پول نفت ایران از طرف هند وجود ندارد و الان دولت هند پول نفت را به ایران پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت:‌در خصوص پول تجارت غیرنفتی یوکوبانک هند در ایران دفتری دارد که 6 بانک ایرانی با این بانک همکاری مالی دارند و پرداخت‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص قانون FATF و اینکه این قانون آیا باعث می‌شود تا حساب ایرانی‌ها در هند بازنگری و یا بسته شود، گفت: هیچ مشکلی برای حساب‌های ایرانی در هند وجود ندارد.

وی بیان داشت: همچنین برای پرداخت پول نقد مشکلی وجود ندارد و می‌توان پول آن را به یورو به ایران پرداخت کرد.

نمایشگاه سورس هند با 100 شرکت هندی امروز در برج میلاد افتتاح شد و تا 21 اسفند برپا است.