مردم "چهارشنبه سوری" چقدر پول می‎سوزانند؟

در حالی به روز‌های آخر سال نزدیک می‌شویم که چهارشنبه سوری یکی از آداب و رسوم قدیمی ایرانیان محسوب می‌شود و مردم در سال‌های گذشته با روشن کردن آتش پریدن از روی آن ناراحتی در طول سال را از خود دور می‌کردند و به استقبال سال جدید می‌رفتند و با پهن کردن سفره‌های زیبا از غذا‌های مربوط به این شب از سبزی پلو و ماهی تا شیر برنج آداب قدیمی را زنده می‌کردند.

ولی در سال‌های اخیر این آداب و رسوم زیبا جای خود را به شادی‌های خطرناک داده است و مردم سالانه میلیون‌ها تومان را در این شب می‌سوزانند و در این میان علاوه بر هدر رفتن منابع مالی موجب ایجاد خطرات جانی برای افراد می‌شود و صد‌ها نفر را روانه بیمارستان‌ها می‌کند.

گزارش میدانی میزان از بازار فروش مواد محترقه در گوشه و کنار خیابان حاکی از آن است که برخی از خانواده‌ها نیز از این ابزار‌های شادی خطرناک استقبال می‌کنند تا جایی که یک پدر خانواده برای خرید یک بسته تی‌ان تی، چند بالن، ترقه و... بیشتر از ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند.

علاوه بر بساط دست‌فروشان برای مواد محترقه، فروش این مواد به سوپر مارکت‌های سطح شهر هم رسیده و از این بازار پولی خوبی را به جیب می‌زنند.

در این میان تنها وسیله‌ای که چندان خطری برای خانواده‌ها ندارد بالن است که در چند سال اخیر به شادی‌های چهارشنبه سوری اضافه شده است و هزینه خرید آن ۱۰ هزار تومان است.

این در حالی است که در گمرک آماری از واردات مواد محترقه از فشفه، سوتی، آبشارگرفته تا بالن به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد تمامی این کالا‌ها از مبادی غیر رسمی به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

جالب است بدانید که تهرانی‌ها سال گذشته ۸.۲ میلیارد تومان پول صرف خرید مواد محترقه و آتش بازی کرده اند که این پول معادل حقوق روزانه ۱۸۰ هزار نیروی امدادی است، ضمن اینکه ۹ میلیارد تومان هزینه درمان مصدومان سال گذشته چهارشنبه سوری بود.

گفتنی است، آداب و سنت‌های قدیمی در چهارشنبه سوری هر ساله جای خود را به بازی‌های خطر ناک می‌دهد تا جایی که شاهد راه افتادن کمپین‌های نه به چهارشنبه سوری هستیم تا هزینه تهیه مواد محترقه، در راه‌های بهتر و اثرگذارتری صرف شود.