اختلال در شبکه بانکی در روزهای پایان سال/ چه کسی از اختلال ها سود می برد؟

گروه اقتصادی- بسیاری از مردم در شبکه بانکی از ساتنا و پایا برای انجام امور بانکی خود استقاده می کنند اما در این روزهای آخر سال متاسفانه اختلال در سیستم بانکی باعث شده پول ها جا به جا نشود.

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر بانکها با مدیریت ضعیف بانک مرکزی با کمبود پول نقد مواجه شده و پاسخگوی درخواست مشتریان خود نیستند. 

این در حالی است که بانک مرکزی می داند در روزهای پایانی سال میزان تراکنش ها بیشتر از همیشه و مردم به پول نقد احتیاج بیشتری دارند اما هیچ تدبیری در این خصوص سنجیده نشده است.

از سوی دیگر سیستم پایا که برای شرکت های مختلف که می خواهند حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند مناسب است اما متاسفانه در این روزها تراکنش از طریق پایا باعث کسر شدن از حساب مبدا و واریز نشدن به مقصد شده که همین موضوع باعث سوالاتی در اذهان شده که چه کسی از این تاخیر سود می برد؟

در سیستم ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می شود و سرعت به نسبت قابل قبولی دارد اما در پایا ارسال به بانک در ساعت های مشخصی و به صورت دسته ای از بانک مبدأ به بانک مقصد صورت می گیرد؛ یکی 7.5 صبح یکی 9.5 صبح و یکی 11.5 صبح و واریز به حساب مقصد بسیار با تأخیر است و تا آخر وقت اداری روز مورد تقاضا در بعضی شرایط طول می کشد. چنانچه حواله صادره در «پایا» در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانک ها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.

نکته مهم در این میان اسن است که پول در این میان فریز شده و حتی 24 سال بعد هم دیده شده که به حساب مقصد رسیدهیعنی عملاً پول واریز شده 24 ساعت در یک حسابی خوابانده می شود! اگر همین قضیه را در کل کشور در نظر بگیریم پول های کلانی از حساب کسانی که ساتنا و پایا استفاده کرده اند خارج شده و در حساب مقابل خوابانده نشده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی نیز در این روزها پاسخگوی این اختلالات نبوده و مردم همچنان سردرگم حساب های خود هستند.