تعصب، رمز تحقق «حمایت از کالای ایرانی»

به گزارش افکارنیوز، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود بار دیگر تاکید کردند که مسئله‌ی اصلی ما امسال هم مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردمی است، موضوعی که در سالهای اخیر دغدغه اصلی معظم له بوده و در نامگذاری های مختلف هر سال بر آن تاکید داشته و بارها و بارها به مسئولان تذکر داده اند که حل مشکلات معیشتی مردم را در اولیت قرار دهند.

 حمیدرضا مقدم فر فعال رسانه ای در خصوص نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری معتقد است که مخاطب مقام معظم رهبری، بیش از مسئولان، مردم هستند؛ یعنی شاید لازم باشد برای تحقق شعار سال، یک نهضت مردمی ایجاد شود؛ البته در این میان، مسئولان دولتی هم نقش خود را خواهند داشت.

وی انتخاب شعار سال از سوی رهبر انقلاب را هوشمندانه و حکیمانه دانست و عنوان کرد: اگر شعار سال و تدبیر رهبر انقلاب با همت مردم محقق شود، بسیاری از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی که عموما از فشار بیرون و دشمنان انقلاب ناشی می شود - که غفلت ها و ناکارآمدی ها نیز به آن دامن زده است - برطرف خواهد شد.

مقدم فر با بیان اینکه تحقق شعار سال، نیازمند سخت کوشی و تلاش است گفت: باید نهضت و جریان مردمی پایداری ایجاد شود تا شعار سال در راس همه اقدامات دولت و مورد توجه مردم قرار بگیرد.

وی  با تاکید بر نقش مردم برای تحقق شعار سال تاکید کرد: مردم باید نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشند و از طرف دیگر، خرید کالای خارجی قبیح و زشت تلقی شود.

مقدم فر گفت: حتی اگر کیفیت کالاهای ایرانی پایین باشد، اما خرید کالای داخلی باید تبدیل به یک ارزش و هنجار شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

همچنین مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی نیز اظهار داشت: جهت‌گیری شعار امسال مجددا با محور اقتصاد بود و همانطورکه در پیام مقام معظم رهبری اشاره شد علی‌رغم اهمیت سایر حوزه‌ها از جمله فرهنگ با توجه به شرایط فعلی، مساله اقتصاد از اولویت برخوردار است.

وی افزود:  براساس ارزیابی رهبر معظم انقلاب آنچه گره از مشکلات کشور باز می‌کند حمایت از کالای ایرانی است و اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم این نامگذاری ادامه شعار سال قبل مبنی بر «تولید و اشتغال» است.

فضایلی با بیان اینکه حمایت از تولید کالای ایرانی می‌تواند چرخ تولید را و به تبع آن اشتغال را به حرکت درآورد ادامه داد: قاچاق و واردات بی‌رویه از موانع حمایت از کالای داخلی است، در حالی که اگر مردم و مسئولان به این موضوع توجه کنند ما در سال 97 شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود.

وی در همین زمینه از به حرکت درآمدن چرخ تولید و بازگشت سرمایه با تحقق شعار سال یاد کرد و گفت: مسئولان می‌توانند خریدهای دولت را به سمت کالاهای ایرانی سوق داده و در این زمینه با وضع قوانین و مقررات برای حمایت از کالای داخلی فرهنگ‌سازی کنند.

فضائلی تصریح کرد: مردم هم بدنه بازار بزرگ را تشکیل می‌دهند و با تعصب از حمایت ایرانی می‌توانند از تولید داخلی حمایت کنند.

ناصر شریفی نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: همه ما موظفیم که کالای ایرانی مصرف کنیم و تنها از این طریق است که می توان بر مشکل بیکاری و رکود در کشور فائق آمد و آن را به حداقل رساند.

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس اظهار داشت: جوانان ایرانی در ابداع و نوآوری در همه عرصه ها برجسته و ممتاز هستند و این را در عرصه عمل نیز اثبات کرده اند و لازم است تا در عرصه های مختلف تولید و ... از آنها استفاده شود.

شریفی با بیان اینکه مسئولین باید در بحث حمایت از کالای تولید داخل پیش گام شوند خاطرنشان کرد: همه مردم ایران باید برای حمایت از تولید داخلی کالای ایرانی استفاده کنند و تولیدکنندگان نیز باید با تمام توان در تولید کالای باکیفیت در مسیر تولید کالای باکیفیت حرکت کنند.

به نظر می رسد اگر چه مردم باید دقت کنند تا کالای ایرانی را خرید و از آن حمایت کنند اما دولت نیز وظیفه دارد واردات هر نوع کالای خارجی که مشابه ایرانی دارد را ممنوع کند و با حمایت از تولید کننده داخلی و نظارت ، کالای با کیفیت ایرانی به دست مصرف کننده داخلی برسد.

هم مردم و هم مسئولان باید تعصب و غیرت خود به کالای ایرانی را نشان دهند تا بتوانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی گام های موثری برداریم.