ریشه مشکلات بازار ارز ایران در کجاست؟

ناصر موسوی لارگانی با اشاره به نوسانات بازار ارز در بیش از دو ماه اخیر اظهار داشت: بخشنامه های اخیر بانک مرکزی در مورد ارز مسافرتی و ارائه مدارک برای خرید ارز نتیجه عکس در بازار داشته و موجب تحریک مردم برای تهیه ارز به هر شکلی حتی به صورت غیرقانونی شده است.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی در بخشنامه ای قید کرده که برای فروش ارز مسافرتی، باید مردم مدارکی مانند اصل پاسپورت، اصل ویزا و اصل برگه عوارض خروج از کشور را ارائه دهند، اما این سختگیری ها نتیجه منفی دارد و نمی تواند موجب کنترل بازار ارز شود.

موسوی لارگانی با اشاره به سایر اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار عنوان کرد: اواخر بهمن ماه امسال به دنبال آشفتگی هایی که در بازار ارز رخ داد، بانک مرکزی اوراق با سود سپرده 20 درصد منتشر کرد، محدودیت هایی برای صرافی ها در نظر گرفته شد و برخی از دلالان ارز دستگیر شدند، اما این اقدامات تاثیر قابل توجهی در بازار ارز نداشته است.

موسوی لارگانی در ادامه افزود: از آنجا که اقدامات بگیر و ببندی دولت و بانک مرکزی نتیجه ای برای کنترل بازار ارز نداشته، می توان اینگونه نتیجه گرفت که مشکلات موجود در این بازار ریشه در جای دیگری دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه مشکل بازار ارز ناشی از عدم اعتماد بانک مرکزی به بانک ها است، گفت: اگر بانک مرکزی به شعبات بانکی خود اعتماد کند و توزیع ارز در بازار را از سیستم خود انجام دهد و بگذارد صرافی ها در قالب روش سنتی خود عمل کنند، امکان کنترل و مدیریت بازار ارز فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رکود و سکون در بخش تولید، مردم را وادار کرده که سرمایه های خود را به سمت بازارهایی مانند ارز و سکه و طلا ببرند، اظهار داشت: مردم ترجیح می دهند پول و سرمایه خود را در بازارهایی ببرند که ثبات و سود بیشتری دارد و به همین دلیل پس از کاهش سود بانکی در شهریورماه امسال، سرمایه های مردم به سمت بازارهایی مانند ارز رفت.