سود بانکی باز هم منحرف شد

حدود هفت ماه از ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی و تکلیفی بانک‌مرکزی به بانک‌ها برای رعایت دقیق نرخ سود سپرده گذشته است. در شهریورماه سال گذشته بانک‌ها موظف شده‌اند تا نرخ‌های متفاوتی که برای حساب سپرده اختصاص می‌دادند را حذف کرده و تمامی سپرده‌های جدید با سود حداکثر ۱۵ درصد جذب شود. مدت کوتاهی نگذشت که شبکه بانکی به طور یکدست به سمت اجرای بخشنامه حرکت کرد و افتتاح حساب عمدتا بر اساس این دستورالعمل بود به‌طوری که سود بالاتر از ۱۵ حتی در صورت آوردن منابع کلان پرداخت نمی‌شد و از سوی دیگر ضوابط مربوطه از جمله واریز و برداشت به حساب‌های مدت‌دار نیز تا حد زیادی اجرا می‌شد.

اما بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد که با وجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها همچنان نرخ‌های مصوب اجرا می‌شود، ولی در این بین برخی از بانک‌هایی که کمتر به ضوابط سود توجه داشته و معمولا نرخ‌های بالاتری پرداخت می‌کردند اما بعد از ابلاغ بخشنامه شهریورماه در چارچوب قوانین حرکت کردند این روزها بار دیگر نرخ‌های سود بالا را به ویترین خود برگردانده‌اند به گونه‌ای که به راحتی به مشتری پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱ درصد را می‌دهند.

بخشنامه دستمزد ۹۷ کی ابلاغ می‌شود؟

یکی دیگر از اخبار مهم امروز، بخشنامه دستمزد ۹۷ بود که در این زمینه، علی خدایی - نماینده کارگران در شورای عالی کار - در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ابلاغ بخشنامه دستمزد ۱۳۹۷ به سراسر بنگاهها بعد از نهایی شدن میزان افزایش سایر سطوح مزدی خواهد بود. افزایش حداقل دستمزد کارگران سال گذشته در جلسه آخر شورای عالی کار به تصویب رسید، ولی افزایش سایر سطوح مزدی هنوز نهایی نشده و متولی این قضیه وزارت کار است.

وی درباره میزان افزایش سایر سطوح مزدی گفت: آخرین پیشنهاد ما در روند مذاکرات سال گذشته برای افزایش سایر سطوح مزدی این بود که سایر سطوح مزدی ۱۲ درصد به اضافه روزانه ۲۴۱۸ تومان افزایش پیدا کند و دولت در این زمینه باید تصمیم بگیرد.

حراج سکه متوقف شده؟

از طرفی، به نظر می‌رسد فعلا حراجی سکه متوقف شده است. حراج سکه در روزهای زوج و با اعلام نرخ پایه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی با حضور متقاضیان انجام می‌شد و در نهایت به بالاترین قیمت سکه‌های تمام و نیم به همراه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رفت. اما حراجی سکه با شروع سال نو و تعطیلات نوروز از سوی بانک مرکزی متوقف شد و در این مدت هیچ حراجی برگزار نشده است و قرار بر این بود که بانک مرکزی نحوه ادامه آن در سال جدید را اعلام کند که تاکنون در این باره خبری منتشر نشده و پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه نیز حاکی از آن است که فعلا حراجی سکه متوقف خواهد بود.

جهش قیمت مسکن در منطقه ۵

اخبار منتشرشده در زمینه قیمت مسکن نشان می‌دهد در اسفندماه ۱۳۹۶ بالاترین رشد متوسط قیمت مسکن شهر تهران در منطقه ۵ با ۴۱ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رسیده است. آمارها نشان می دهد در مناطق ۵، ۲، ۴ و ۱ شهر تهران که معمولا بیشترین معاملات مسکن در آنجا صورت می گیرد بالاترین رشد قیمت مسکن نیز به ثبت رسیده است. در منطقه ۵ که در اسفندماه امسال ۱۳.۳ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داد شاهد رشد ۴۰.۹ درصدی معاملات بوده ایم. میانگین قیمت این منطقه هم اکنون متری ۷ میلیون تومان است.

افزایش ۶.۵ درصدی صادرات غیرنفتی

مجتبی خسروتاج - رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته بر اساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبلش حدود ۶.۵ درصد رشد داشته و چنانچه فقط صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی ها) مورد بررسی قرار گیرد، رشد صادرات کالاهای صنعتی و معدنی حدود ۲۲ درصد بوده است.

توقف قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی

همچنین در خبری دیگر، اعلام شد قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی اعم از تولید داخل و وارداتی فعلا متوقف و تخلفات احتمالی در خصوص گرانفروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه توسط سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. بر اساس صورتجلسه مورخ ۱۶ اسفندماه سال گذشته توسط دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، فعلا قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی اعم از تولیدی و وارداتی متوقف و تا زمان تصمیم‌گیری در این خصوص تخلفات احتمالی شامل گرانفروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه توسط سازمان حمایت‌ از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تدوین لایحه‌ راهگشای استارت‌آپ‌های فناوری

بیش از حمایت مالی از کسب‌وکارهای نوپا، تسهیل قوانین و حل موانع این شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل، لایحه‌ای در این باره مورد توجه مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است و وعده تدوین آن را داده‌اند.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اخیرا با اشاره به لایحه ۷ ماده‌ای وزارت ارتباطات برای رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا، در شبکه اجتماعی توئیتر خود نوشت: شاهد اظهارنظرهای حمایتی معاون اول محترم رئیس جمهور و نیز وزیر صمت در خصوص کسب‌وکارهای نوپا بودیم. امیدوارم با این حمایت‌ها لایحه ۷ ماده‌ای وزارت ICT برای رفع موانع ثبت و انحلال، بیمه و مالیات و نیز اعطای تسهیلات به این کسب‌وکارها در دولت تا اردیبهشت ماه جاری باشیم.

بنزین خودکفا می‌شود؟

"خودکفایی بنزین" آرزویی که سال‌ها در دل مسئولان پرورانده شد و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس زمزمه‌های تحقق آن به گوش رسید. البته نه تنها زمان دقیقی برای تحقق این کار تعیین شده بلکه به نظر می‌رسد نقشه این آرزو را باید در جایی غیر از پالایشگاه‌ها پیدا کرد.

تا قبل از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزینی که در سایر پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شد پاسخگوی نیاز کشور نبود و همواره فاصله قابل توجهی بین میزان تولید و مصرف بنزین وجود داشت اما قبل از به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیژن زنگنه - وزیر نفت - نوید خودکفایی در بنزین را به مردم داد و اواخر مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که اعلام کرد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌ فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود. چندی پیش نیز وزیر در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها اعلام کرده بود: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در ایران تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود یورو ۵ است.

از اظهارات وزیر اینطور برداشت می‌شود که برای تولید بنزین نباید توقعی از پالایشگاه‌ها داشت و چشم امید مسئولان در این زمینه به پالایشگاه ستاره دوخته شده است؛ هرچند گویا زور ستاره هم به کارخانه‌های تولید خودرو نمی‌رسد.

تعطیلات، گرانی محصولات پروتئینی را موجب شد

در حالی که بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز در ایام نوروز با نوساناتی مواجه شد و طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت آنها در بازار بودیم؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت قرمز (راسته گوسفندی بدون استخوان) به بیش از ۶۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده است، وزارت کشاورزی تعطیلی و محدودیت تردد ماشین‌های حمل محصولات پروتئینی را عامل افزایش قیمت عنوان و اعلام کرده که قطعا قیمت این محصولات در آینده نزدیک ارزان می‌شود.

کم‌آبی و کمبود بارش نسبت به سال گذشته

براساس آخرین آمار میزان بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته ۵۱ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۴۸.۹ درصد کاهش داشته است. وضعیت بارندگی‌های امسال بسیار وخیم گزارش شده به گونه‌ای که در شش حوضه اصلی کشور شاهد ۱۰۳ میلیمتر کاهش بارش تجمعی نسبت به سال آبی گذشته تاکنون بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای‌که در حوضه دریایی خزر ۱۵ میلیمتر، حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۲۰۵ میلیمتر، فلات مرکزی ۸۹ میلیمتر، حوضه مرزی شهری ۳۸ میلیمتر و در حوضه قره‌قوم شاهد کاهش ۸۵ میلیمتر بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تاکنون یعنی از اول مهرماه تا ۱۴ فروردین‌ماه بوده‌ایم.