دلار دیوانه شده است/ سکوت دولت برای چیست؟

به گزارش افکارنیوز، به باور فعالان اقتصادی، ارزش واقعی دلار در حال حاضر در حدود 4 هزار تومان است و نرخی که امروز در بازار از دلار دیده می‌شود، کاملا غیرواقعی و حبابی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار در طول یک‌سال گذشته حدود 2 هزار تومان افزایش داشته؛ به طوری که از 3767 تومان در ابتدای سال گذشته به حدود 5700 تومان در شرایط کنونی رسیده است؛ اگرچه دیروز در نرخ‌های بالاتر از 5700 تومان نیز دلار دیده می‌شد. این میزان افزایش حاکی از رشد بیش از 54 درصدی دلار است. امروز نیز بازار ارز با نرخ 5820 تومان کار خود را آغاز کرد.

این در حالی است که در این روزها که دلار و انواع ارزها در بازار دیوانه شده‌اند و نوسان شدید قیمتی دارند، وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی سکوت اختیار کرده‌اند و از ثبات اقتصاد سخن می‌گویند. در چنین شرایطی، سوال این‌جاست که ثبات اقتصاد را تیم اقتصادی دولت چگونه می‌بینند که مردم چنین حسی را ندارند و بازار کاملا به‌هم ریخته است.

 اکبر ترکان و مسعود نیلی، مشاوران رئیس جمهور از دلار 5000 تومانی دفاع  و حسام‌الدین آشنا از آب به آسیاب ریختن دلالان ارزی، انتقاد کردند. از محمدباقر نوبخت، تئوریسین اقتصادی این روزهای کابینه هم خبری نیست. همان مردی که می‌گفت قیمت واقعی دلار، کمتر از 4000 تومان است.

اما در این آشفته‌بازار ارزی، صرافان غیرمجاز بیش از هر زمان دیگری نقش آفرین شده‌اند و پتانسیل‌های خود برای مدیریت بازار ارز به کار گرفته‌اند. بازاری که اکنون بالای ده نرخ در آن وجود دارد و مانور بر روی هر یک از این نرخ‌ها، می‌تواند پول‌های سنگینی را جابه‌جا کند.

قدرت خرید مردم 40 درصد کاهش یافت

یحیی آل‌اسحاق، رییس سابق اتاق بازرگانی تهران، نرخ واقعی دلار را در نهایت 4200 تومان می‌داند. وی معتقد است که نرخ 5600 تومانی موجود در بازار اصلا واقعی نیست و عزمی هم برای کنترل این بازار وجود ندارد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه افزایش نرخ دلار آثار واقعی در اقتصاد دارد، تصریح می‌کند: پیش از این ماجراها ارزش پول ملی تا ۳۴ درصد کاهش یافته بود و می‌توان گفت که پس از تغییرات به وجود آمده در بازار ارز، ارزش پول ملی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی عملا یک میلیون تومان پول در جیب مردم ارزشی معادل ۶۰۰ هزار تومان پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی در مصاحبه‌های خود نسبت به مردم بی‌انصافی می‌کنند، اظهار کرد: ما شاهد این پدیده هستیم که برخی در صحبت‌های خود می‌گویند که افزایش نرخ دلار به نفع اقتصاد است، در صورتی که طرح این موضوع به این شکل عملا بی‌انصافی در حق مردم است.

آل‌اسحاق همچنین با بیان این‌که چنین اتفاقی قدرت خرید مردم را به شدت می‌دهد، عنوان می‌کند: به طور عمده خریدی که در سطح بازار صورت می‌گیرد، توسط طبقه متوسط رو به پایین است که این طبقه با گرانی به وجود آمده دیگر توان سابق را نخواهد داشت و فقط می‌تواند غذا بخرد و اجاره خانه بدهد. به همین علت فروش تولیدات داخلی مانند پرده یا لوازم غیرضروری کاهش می‌یابد.

دولت به دنبال افزایش ارز است؟

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با بیان این‌که اگر رییس‌جمهور مخالف افزایش و تلاطم بازار ارز است، مدیران ارشد بانک مرکزی را برکنار کند، می‌گوید: متاسفانه صداقت رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های انتخاباتی برای مردم رنگ باخته است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که ظاهرا دولت به دنبال افزایش قیمت ارز است، چراکه اقدامی برای مدیریت بازار انجام نمی‌دهد، می‌افزاید: دولت افزایش قیمت ارز را مدیریت می‌کند تا هفته‌ای  حداقل 200 تومان به قیمت دلار و یورو افزوده شود.

وی با اشاره به اظهارات روحانی و معاونانش درباره حفظ ثبات قیمت ارز در زمان انتخابات عنوان می‌کند: دوگانگی در عمل به وعده تنها محدود به قیمت ارز نیست، این پدیده دوگانگی در تورم و اشتغال نیز وجود دارد که متاسفانه توجه مردم به این موضوع جلب نشد.

حاجی‌دلیگانی تصریح می‌کند: وقتی نرخ تورم از سوی دولت زیر 10 درصد اعلام می‌شود با واقعیت رشد قیمت‌ها تفاوت دارد، به عنوان مثال  مواد خوراکی که از مهم‌ترین اجزای سبد مصرف خانوار است به طور متناوب با رشد شدید قیمت مواجه می‌شود و بازهم شاهد اعلام آمار تک‌نرخی درباره تورم هستیم.