افزایش ۳۰۰ هزارتومانی نرخ زعفران طی یک هفته اخیر

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران ازافزایش 300 هزارتومانی نرخ زعفران طی یک هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران در بازار 3 میلیون و 500 و حداکثر 5 میلیون و 800 هزار تومان است.

وی دلال بازی و  ورود پول های سرگردان در بازار را عامل اصلی گرانی قیمت زعفران دانست و افزود: دلالان پس از خرید  زعفران از کشاورزان به جای عرضه در بازار اقدام به انباشت و نگه داری محصول در خانه و انبارهای خود می‌کنند که در نهایت قیمت زعفران ناشی از کمبود محصول در بازار با نوسانی روبرو شد.

میری ادامه داد: اگرچه آمار رسمی اعلام نشده، اما پیش بینی می شود که صادرات زعفران نسبت به اسفند ماه 30 درصد کاهش کاهش یافته است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران صادرات زعفران در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به سیاست ارزی جدید دولت صادرات زعفران متوقف و مسیر قاچاق و استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف رونق خواهد گرفت، چراکه در سیاست جدید دولت ارزهای حاصل از صادرات باید تحویل سیستم بانکی، شخص ثالث و به منظور واردات مورد استفاده قرار گیرد که در نهایت این عوامل موجب شده که صادرات زعفران قفل شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه امکان ورود ارز به کشور وجود دارد و در بازارهای هدف هر دلار معادل 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 400 تومان لحاظ می شود و در کشور برای تبدیل آن به تومان هر دلار 4 هزار و 200 تومان خریداری شده که با این وجود صادرکنندگان در هر دلار هزار تا هزار و 200 تومان متضرر می شوند. از طرفی صادرکنندگان به سبب هزینه های خود برای ورود پول خود به کشور، لحظه شماری می‌کنند؛ بنابراین انگیزه ای برای صادرات وجود ندارد.

به گفته میری؛ توقف صادرات و باز شدن مسیر قاچاق زمینه را برای صادرات زعفران های بی کیفیت و در نهایت از دست دادن مشتریان چندین ساله فراهم می‌کند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران آینده بازار زعفران را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه 70 تا 75 درصد طلای سرخ ایرانی صادر می شود؛ بنابراین با توقف صادرات با کاهش شدید قیمت زعفران در بازار روبرو خواهیم شد.