سیگنال‌های متناقض از بازار مسکن/ جولان قاتلی به اسم گرانی مسکن

گروه اقتصادی- بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران نسبت به ماه گذشته (اردیبهشت ۹۷) معادل ۷.۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (خرداد ۹۶) ۲۹.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که بر اساس این گزارش تعداد کل مبایعه نامه های امضا شده – معاملات – در شهر تهران نسبت به اردیبهشت امسال ۲۱.۷ درصد کاهش یافته است.
به گزارش افکارنیوز،افزایش قیمت مسکن و همزمان کاهش قابل توجه تعداد معاملات، نشان از ایجاد یک شرایط تازه در بازار مسکن دارند. عدم ثبات سیاسی و اقتصادی و آینده مه‌آلود اقتصاد ایران سبب شده است علیرغم ادامه افزایش قیمت‌ها، بازار وارد فاز انتظار شده و رکود نسبتا جدی در معاملات واقعی بازار مسکن شکل بگیرد.

افت شدید معاملات مسکن
یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید: معاملات سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری یافته است و با توجه به این که همه ساله در فصل بهار شاهد رکود نسبی بازار بودیم، اما در سال جدید تقریبا هیچ معامله‌ خرید و فروش و اجاره ای انجام نشده است.
به عقیده وی، از بهمن ماه که حرکت صعودی دلار شروع شد، بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داد و تک نرخی شدن ارز تاثیر چندانی بر کاهش قیمت‌ها نداشته است.
همچنین تعدادی از مشاوران املاک با اشاره به تعیین سلیقه‌ای قیمت املاک تهران توسط مالکان، تاکید کردند: با وجود این‌که به فصل جا‌به‌جایی نزدیک می‌شویم، اما مردم توانایی خرید نداشته و معاملات متوقف شده است.
به گفته یکی دیگر از مشاوران در منطقه شمیرانات، مالکان تا مشخص شدن قیمت واقعی دلار دست نگه داشته‌اند.

در بازار مسکن چه می گذرد؟
مهدی سلطان محمدی، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این خصوص معتقد است: رشد قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای بزرگ امری و طبیعی و گریز ناپذیر است .
وی با تاکید بر اینکه توسعه این شهرها، زمین را برای ساخت‌وساز کمیاب کرده است، گفت: این وضعیت در بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته اروپایی نیز به چشم می‌خورد و تهران نیز به عنوان بزرگترین شهر کشور از این قاعده مستثنی نیست. از این رو باید پذیرفت که رشد قیمت‌ها در کل می‌تواند منطقی باشد و قیمت مسکن در تهران نیز با همین مولفه ها بالاتر از دیگر شهرهاست و فاصله ای قابل توجه را حفظ می‌کند.
این تحلیل در شرایطی از سوی وی ارائه می شود که افزایش قیمت مسکن در برخی مقاطع حالت انفجاری به خود گرفته و تجربه جهش قیمت مسکن در مقاطع زمانی مختلف از ذهن‌ها پاک نشده است.