افزایش 70 درصدی تسهیلات پرداختی در سه ماهه ابتدای سال

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در حاشیه مراسم نشست برررسی‌های چالش مسکن با بیان اینکه مجموعه‌ مأموریت‌های بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی دولتی تعیین شده است، گفت: این مأموریت‌ها به تأمین منابع مالی مسکن اقشار متوسط و کم‌درآمد کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون گروه هدف ما دهک‌های 4،5، 6 و 7 است و برنامه‌های اصلی بانک تأمین منابع مالی این دهک‌ها است.

انارکی با بیان اینکه در ارتباط با افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن یکم شرایط مناسبی در حال حاضر وجود دارد، گفت: مشتریان بانک از نرخ سود 6 و 8 درصد اقتصاد خود را پرداخت می‌کنند و تا کنون 450 هزار فقره افتتاح حساب داشته‌ایم.

مدیر عامل بانک مسکن گفت:‌ از این 450 هزار فقره 350 هزار فقره آن زنده است که به صورت بالقوه مشتریان و سازندگان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ما با اطلاعاتی مواجه شدیم که متاسفانه در ساخت و سازهای فعلی گروه هدف بانک متقاضی خرید واحدهای کوچک متراژ هستند گفت: ولی هم اکنون روند پروان‌ه‌های ساختمانی به گونه‌ای در حال پیشرفت است که میانگین ساخت مسکن حدود 150 متر مربع است.

انارکی تصریح کرد: بنابراین ساخت و سازها متناسب با گروه هدف مسکن یکم نیست و همین در سال 97 مقرر شد پرداخت تسهیلات بانک مسکن به صورت هدفمند و هوشمند سازی انجام شود.

مدیر عامل بانک مسکن یادآور شد: از اینرو به واحد‌هایی تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود که الگوهای مصرف را در ساخت رعایت کرده باشند.

وی تاکید کرد: تسهیلات ساخت در به طور میانگین 75 متر و در سایر شهرها 100 متر مربع است.

انارکی با بیان اینکه به مناطقی از تهران تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود تقاضای خرید در آن مناطق بیشتر باشد گفت: در جاهایی که مازاد عرضه مسکن باشد، تسهیلات ساخت ارائه نمی‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: برای کمک به ساخت واحدهای ایمن در برابر زلزله سیاست‌های مکمل اتخاذ شده که به همین دلیل تسهیلات ساخت واحدهای سنتی‌ساز را کاهش و در مقابل تسهیلات صنعتی سازی را افزایش داده‌ایم.

وی اظهار کرد: این تسهیلات به انبوه‌سازان حرفه‌ای تعلق می‌گیرند و از افرادی که از فناوری‌های نوین استفاده کرده و مبحث 19 را که مرتبط با کاهش هدر رفتن انرژی در ساخت و ساز است ر ا رعایت کرده باشد یک درصد تخفیف در نرخ سود ارائه خواهیم داد بنابراین نرخ سود در این تسهیلات از 18 به 17 درصد کاهش یافته است.

انارکی توضیح دهد: در سه ماهه ابتدای امسال مجموع تسهیلات پرداختی به بخش مسکن از نظر تعداد واحدها 68 درصد و از نظر مبلغ تسهیلات بیش از 70 درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل بانک مسکن تاکید کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم امسال 700 هزار واحد مسکونی را تأمین مالی کنیم، این در حالی است که در سال گذشته 540 هزار واحد بود که در نتیجه امسال 160 واحد را بیشتر در نظر گرفته‌ایم.