چگونگی تحقق 100 درصدی اهداف از پیش تعیین شده/افق های روشن پیش روی سهامداران گروه توسعه ملی

امروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در ساعت 10 صبح با حضور 86 درصدی سهامداران برگزار شد. در ابتدا علی شیخی به عنوان رئیس مجمع و نماینده بانک ملی، اعضای هیات رئیسه مجمع را به شرح ذیل معرفی کرد:

ناظر اول،جهانگیر نماینده شرکت خدمات سرمایه مدار، ناظر دوم، رضایی به نمایندگی از شرکت صندوق بازنشستگی وظیفه  واز کار افتادگی کارکنان بانک‌ها، کوروش امانی معاونت مالی شرکت و غریب پور مدیرعامل شرکت ، یاری نماینده شرکت حسابرسی ، ارغوانی نماینده سازمان بورس و عباس نعیمی معاونت امور شرکت‌ها

معرفی اجمالی «وبانک»

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در سال 1370 بصورت شرکت سهامی عام آغاز به کرد. موضوع اصلی فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در سهام ، سهم الشرکه ،واحدهای سرمایه سرمایه‌گذاری در سهام ، سهم الشرکه ،واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای ، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با فعالیت‌های تهیه زمین و اجرای طرح‌های ساختمانی ، اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن و ایجاد کارخانجات تولید کنسانتره و گندله و سنگ آهن دانه‌شده است.

سرمایه فعلی شرکت بالغ بر 1625 میلیارد تومان است که بالغ بر 70 درصد آن متعلق به بانک ملی و 7.4 درصد متعلق به صندوق بازنشستگی وظیفه و از کار افتادگی کارکنان بانک‌ها و 1.8 درصد در اختیار شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار و 1.3 درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر است.

در ادامه مدیرعامل شرکت به تشریح عملکرد و فعالیت مجموعه گروه توسعه ملی در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال 1396، طی236 روز تعداد 483.2 میلیون سهم از سهام شرکت به ارزش110.5 میلیارد ریال (معادل101درصد ارزش ریالی معاملات در سال1395) ودر 196.67 دفعه مورد معامله قرارگرفته است. همچنین در بین 100 شرکت برتر از لحاظ فروش، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی رتبه 26 را کسب کرد.

 

رتبه برتر بانک ملی در اجرای قانون رفع موانع

نکته دیگری که غریب پور در این مجمع به آن اشاره کرد، واگذاری شرکت‌های کم بازدهی همچون کارتن ایران و دشت مرغاب در راستای تحقق بندهای 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بود. البته وی توضیحاتی در خصوص فروش مزایده‌ای شرکت معدنی سنگان به صورت زیر ارائه کرد:

حجم خالص سرمایه گذاری در این پروژه بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بود که با همت شبانه روزی کارمندان مجموعه، موفق به بهره‌برداری این پروژه در زمانی 4 ماه زودتر از موعد از پیش تعیین شده شدیم. البته گفتنی است گروه توسعه ملی نیز در 6 ماه مبلغی افزون بر 450 میلیارد تومان نقدینگی به پروژه مذکور تزریق کرد و در پایان بهره برداری از این پروژه چون گروه توسعه ملی نقش پیشران در اقتصاد و صنعت کشور دارد، این کارخانه پُربازده را در قالب فروش مزایده‌ای به شرکت فولاد خوزستان به جهت تکمیل زنجیره ارزش واگذار کرد.

 

افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه

با تلاش های صورت گرفته، «سیدکو» به سرمایه 480 میلیارد تومانی رسید و پتروشیمی شازند 806 میلیارد تومانی و ایران ترانسفو 375 میلیارد تومانی شد و همچنین سرمایه توسعه صنعتی بهشهر به 800 میلیارد تومان رسید.

 

شرکت‌های تازه وارد بورسی زیرمجموعه «وبانک»

مدیر عامل همچنین به عرضه اولیه و درج نماد سه شرکت زیرمجموعه گروه توسعه ملی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 96 با تلاش های صورت گرفته هلدینگ شفادارو و شرکت صنعتی شوینده بهشهر در تابلوی بورس درج نماد و سهام این شرکت برای اولین بار در بورس عرضه شد. پس از آن نماد شرکت کشت و صنعت پارس نیز درج نماد شد که به زودی عرضه اولیه می شود. در این خصوص غریب پور به موارد حائض اهمیتی اشاره کرد و گفت: در شرکت دامپروری پارس، پروژه 4200هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی ، تولید دانه هیبرید کلزا، ایجاد حوضچه پرورش ماهی  و افزایش هزار واحد راس گاو  از اهم فعالیت های صورت گرفته بوده است.

 

آیینه‌ای از پروژهای بزرگ در دست اقدام «وبانک»

در ادامه مدیرعامل به تشریح پروژهای مهم سال گذشته که هم اکنون نیز در دست اقدام است، پرداخت که اهم آن به شرح زیر است:

  1. بهسازی خط تولید شرکت مخمل و ابریشم کاشان
  2. همکاری با شرکت طرح و توسعه آینده پویا به جهت شرکت در فن آوری‌های نوین
  3. خط انتقال کیلینگر سیمان صادراتی کنگان
  4. بهره برداری از خط تولید سیمان سفید کرمان
  5. ورود به کسب و کارهای دانش بنیان از طریق شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس
  6. در خصوص شاخص جدید IFRS نیز شرکت گروه توسعه ملی اولین مجموعه ای بود که این مدل را در حسابداری و گزارشگری مالی سال 96 خود پیاده کرد.
  7. در صنعت ساختمان، پروژه 130 هزار متری الدوز تبریز را با موفقیت به پایان رسانده و واگذار کردیم و سود قابل قبولی از این واگذاری به شرکت ساختمانی زیرمجموعه «وبانک» در آستانه ورود به بورس تخصیص یافته است.

 

نوید افزایش سودآوری «وبانک» با به ثمر نشستن پروژه پتروشیمی قشم

مدیرعامل با اشاره به چالش تحریم‌ها گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در مجموعه «وبانک»، پروژه صنایع پتروشیمی قشم را تصویب و برنامه ریزی‌هایی جهت آغاز عملیات اجرایی آن داشته باشیم که مهم‌ترین آن آغاز مشارکت عملیاتی با پتروشیمی شازند و لورگی آلمان برای اخذ پیمانکار بود.

غریب پور این را نیز افزود که در پروژه قشم ما به دنبال تولید پلی پروپیلن هستیم که در صورت اجرایی شدن به تولید 500 هزار تن از این محصول با حجم 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهیم رسید که البته 80 درصد از این مبلغ را فاینس خارجی تامین خواهد کرد. همچنین گفتنی است با توجه به جذابیت محصول پلی پروپیلن در بازارهای خارجی و نیز موقعیت استراتژیک پتروشیمی قشم و معافیت 20 ساله مالیاتی این شرکت و در آخر تخفیف خوراک منطقه قشم، نوید سودآوری فراتر از انتظار را برای سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خواهد داشت. در مجموع می توان گفت اغلب امور پیش از اجرای پروژه به نحوه احسنت انجام پذیرفته است.

در پایان این بخش وی به اقدامات مثبت صورت گرفته در پتروشیمی شازند اشاره کرد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در این مجموعه توانستیم به تولید پلی اتیلن سنگین در دو گرید برای بازارهای عراق برسیم.

 

خلاصه‌ای از عملکرد قابل قبول در حوضه مالی

مدیرعامل در این قسمت با اشاره به این موضوع که در سال گذشته با وجود واگذاری سهام سودآور و پرتفوی پتروشیمی خارک، درآمد شرکت به رقم 965 میلیارد تومان رسید گفت: در سال گذشته سود خالص شرکت نیز با رشد مناسبی به عدد 940 میلیارد تومان افزایش یافت.