تجارت جهان قبل از جنگ تجاری چگونه بود؟

 معمولا افزایش تعرفه‌ها با اقدامات تلافی‌ جویانه پاسخ داده می‌شوند و این اغلب منجر به کاهش بیشتر تجارت بین‌الملل و افت رشد اقتصادی در جهان خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور آمریکا، در دوره ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۴، تجارت جهانی ۶۶ درصد افت کرد که عمده علت آن به راه افتادن جنگ‌های تجاری پس از تصویب قانون تعرفه اسموت‌هاولی، در آمریکا بود.

به همین دلیل از آن هنگام در فضای بین‌الملل موانع تجاری هر روز کمتر شده و برداشته می‌شدند، البته تا به امروز!

کدام کشورها می‌توانند از طریق تعرفه و اقدامات تلافی‌جویانه تاثیر بیشتری بر اقتصاد جهان بگذارند؟

پاسخ ساده است؛ کشورهایی که بیش از همه واردات می‌کنند. اینفوگرافیک و جدول زیر توسط پایگاه هاوماچ‌دات‌نت، نشان می‌دهد که بزرگترین واردکنندگان در سال ۲۰۱۷ بر طبق داده‌های اخیر سازمان تجارت جهانی، چه کشورهایی بودند.

۱۵ واردکننده برتر جهان

رتبه

کشور

 واردات به میلیارد دلار

 درصد از کل واردات جهان

۱

آمریکا

۲۴۰۹

۱۳.۴

۲

چین

۱۸۴۲

۱۰.۲

۳

آلمان

۱۱۶۷

۶.۵

۴

ژاپن

۶۷۲

۳.۷

۵

انگلستان

۶۴۴

۳.۶

۶

فرانسه

۶۲۵

۳.۵

۷

هنگ‌کنگ(چین)

۵۹۰

۳.۳

۸

هلند

۵۷۴

۳.۲

۹

کره‌جنوبی

۴۷۸

۲.۷

۱۰

ایتالیا

۴۵۳

۲.۵

۱۱

هند

۴۴۷

۲.۵

۱۲

کانادا

۴۴۲

۲.۵

۱۳

مکزیک

۴۳۲

۲.۴

۱۴

بلژیک

۴۰۳

۲.۲

۱۵

اسپانیا

۳۵۱

۱.۹

ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۷، جایگاه اول را با ۲۴۰۹ میلیارد دلار واردات، به دست آورد. این میزان واردات، ۱۳.۴ درصد از کل واردات جهان را به خود اختصاص می‌دهد. باید اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۷ میزان واردات این کشور ۸۶۰ میلیارد دلار از صادرات آن بیشتر بود و این میزان اختلاف بین صادرات و واردات بود که به عنوان کسری تجاری آمریکا، بحث‌های داغی را به راه انداخت.

چین و آلمان به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند؛ چین ۱۸۴۲ میلیارد دلار واردات داشته است و اقتصاد اول اروپا، آلمان،  هم ۱۱۶۷ میلیارد دلار وارد کرده است.

پس از ۳ واردکننده برتر جهان، هیچ کشوری بیش از ۵ درصد واردات جهان را به خود تخصیص نداده است، اما واردات ژاپن، انگلستان، فرانسه، هنگ‌کنگ(چین) و هلند، همگی از ۳ درصد بالاتر بودند.