بازارسیاه مجوز فروشی صادرات دام زنده

  دلیل آزادسازی صادرات دام سبک به طور مشروط، حفظ بازار صادراتی دام زنده در کشورهای هدف به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک سو و ضرورت تنظیم بازار گوشت گوسفندی و کنترل قیمت آن در کشور از سوی دیگر عنوان گردید اما، مدت زمان کوتاهی از این تصمیم نگذشته بود که معایب آن نمایان شد.

یکی از مهمترین معایب این بود که تجاری که واردکننده گوشت بودند صادر کننده دام زنده نبودند و تجاری که دام زنده صادر می‌کردند هیچگاه واردات گوشت انجام نداده بودند. بی تجربگی هر دو گروه برای ورود به عرصه جدیدی از تجارت همراه با بروکرسی های اداری برای دریافت مجوز "صادرات مشروط " به مرور موجب ایجاد بازار سیاه مجوز فروشی صادرات دام زنده شد.

به این ترتیب که؛ واردکنندگان گوشت قرمز به دلیل برخوداری از توان مالی بالاتر و نفود بیشتر موفق به دریافت مجوز شدند و چون حاضر نبودند وقت خود را برای صادرات پر زحمت و هزینه دام زنده صرف کنند، مجوزها را به تجار صادرکننده دام زنده فروختند.

تجاری صادرکننده دام زنده که عمدتا پرورش دهندگان ساکن شهرهای مرزی غرب و جنوب کشور هستند چاره ای جز این نداشتند که راهی پایتخت شوند و دقیقا بیخ گوش سازمان دامپزشکی مجوزهای که حق آن ها بود با قیمت های گزاف بخرند.

مجوز صادرات برای هر دام زنده 150 هزار تومان

"م شلیچی" یکی از این تجار است که همراه با دامپروری به امر صادرات دام زنده نیز مشغول است.

او در این باره می‌گوید: تصمیم به "صادرات مشروط" در حالی گرفته شد که دامپروران غرب و جنوب کشور در شرایط نامساعد اقتصادی و مشکلات جدی تامین خوراک قرار داشتند و ادامه روند معمول صادرات کمک بزرگی به آن می‌کرد.

م شلیچی ادامه داد: این تصمیم مانند شوکی بود که به صادرات دام زنده وارد شد و سردرگمی زیادی برای تجار ایجاد کرد.

به گفته او؛ در نهایت تجار صادرکننده دام زنده به دلیل برخوردار نبودن از شرایط اقتصادی مناسب و نفوذ کمتر مجبور به خرید مجوز از دیگر شدند تا امکان فعالیت برای آن فراهم شود.

م شلیچی با بیان اینکه بازار سیاه خرید و فروش  مجوز بیخ گوش سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: من نیز مانند دیگر تجار صادرکننده دام زنده برای خرید این مجوز راهی پایتخت شدم و در اطراف سازمان دامپزشکی آن را خریداری کردم.

او هزینه خرید مجوز برای  صادرات هر راس از دام را 150 هزار تومان عنوان کرد.

م شلیچی تاکید کرد: هر لنج دام زنده که صادر می‌شود حداقل نیمی از آن هزینه خرید مجوز شده است.

او هشدار داد در صورت ادامه این شرایط صادرات دام زنده از کشور که عمدتا از مناطق محروم غرب و جنوب کشور است به طور کامل متوقف خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بازار سیاه مجوز فروشی تنها مشکل صادرات دام زنده نیست و این بخش با مشکلات عدیده دیگر مانند تصمیمات ارزی دولت، بستن مالیات صادرات دام از سال 95 و در روزهای اخیر ممنوعیت صادرات دام از کشور رو به رو است که شرایط را برای تجار و تولیدکنندگان سخت تر می‌کند.