واکنش مرغداران به ابلاغیه ستاد تنظیم بازار

عظیم حجت عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ایران درباره اینکه ستاد تنظیم بازار اواخر هفته گذشته قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده را 8 هزار و 175 تومان اعلام کرد، اظهار کرد: این درحالی است که ستاد تنظیم بازار مدتی قبل با نرخ 9250 تومانی برای هر کیلو مرغ موافقت کرده بود.

وی افزود: اتحادیه سراسری مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید اعلام نرخ جدید از سوی ستاد تنظیم بازار را به سبب افزایش شدید هزینه تمام شده تولید قبول ندارد.

حجت از رشد عجیب و غریب قیمت مواد اولیه تولید خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت کنجاله سویا با رشد 69 تا 70 درصدی، ذرت دانه‌ای 39 تا 40 درصدی و سایر مغزی‌ها رشد چند درصدی در بازار روبه‌رو شدند، به همین دلیل مدتی پیش ستاد تنظیم بازار با نرخ 9250 تومانی و تلورانس 5 درصدی قیمت برای هر کیلو مرغ موافقت کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ابلاغ نرخ جدید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار جای تعجب است، بیان کرد: اگر وزیر صنعت و معدن به استناد قانون که نباید کالاهای اساسی بیش از 10 درصد افزایش یابد، عمل کرده است، جای این سوال مطرح است که چرا تنها مرغ  را جزء کالاهای اساسی محسوب  کردند و به  نوسان شدید سایر  کالاها نظیر ذرت، دانه‌های روغنی و کنجاله سویا بی‌تفاوت هستند؟

وی ادامه داد: سال گذشته قیمت هر کیلو کنجاله سویا 1500 و ذرت دانه‌ای 750 تومان بود که بنابر استناد قانون اگر قیمت این اقلام 9 درصد افزایش یابد، مرغداران با ابلاغیه جدید ستاد تنظیم بازار  مشکلی ندارند و در غیر این صورت وزارت صنعت و معدن باید واردکنندگان را مکلف به فروش نهاده‌ها با نرخ های مشخص و یا کنترل قیمت کالاهای اولیه در بازار کند.

به گفته حجت، اعلام قیمت جدید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان این هشدار را می‌دهد که به سبب نبود صرفه اقتصادی، تولید را متوقف کنند چرا که با وجود اعلام نرخ‌های این چنینی این احتمال وجود دارد که واردات مد نظر است.

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به ضرورت بررسی قیمت تمام شده مرغ در استان‌های مختلف از سوی وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاوزی، گفت: در شرایط کنونی نرخ پایه برای قیمت هر کیلو مرغ 9250 تومان است که اگر قیمت نهاده‌ها در این چارچوب باشد، مرغداران می‌توانند به روند خطی تولید مرغ ادامه دهند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار، گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 6 هزار و 700 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 9 هزار و 500 تومان است.

حجت در  پایان در پاسخ به این سوال که دلیل فروش قیمت مرغ با نرخ‌های بالاتر در خرده فروشی‌ها چیست، بیان کرد: اتحادیه ابزاری برای نظارت قیمت مرغ در بازار ندارد و در اینباره باید مسئولان ذی‌ربط رصد کافی بر بازار داشته باشند چرا که ممکن است برخی فروشگاه‌ها به سبب اجاره بالا با نرخ‌های بالاتر و در مقابل  برخی فروشگاه‌ها به سبب فروش پایین با نرخ‌های پایین تری اقدام به عرضه مرغ در بازار کنند.