مرگ خاموش صنعت تولیدی کشور در نتیجه فعالیت غلط مناطق آزاد!

بهرام شهریاری، نائب رئیس اتحادیه تولید صادرات نساجی و پوشاک اظهار کرد: اهداف اصلی تشکیل مناطق آزاد همواره مورد تایید صنف نساجی و پوشاک  است.اما چیزی که هم اکنون ما را آزار می دهد، خلاء قانونی و عدم اجرای صحیح قوانین مصوب در این مناطق است.

وی ادامه داد:مراکزی که باید نقطه ای برای افزایش تولید و سهولت در صادرات کشور محسوب شود این روز‌ها به سبد کالای وارداتی بدون مجوز تبدیل شده است. نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ضمن اشاره به اثرات مخرب کالای همراه مسافر به تولیدات کشور، ابراز کرد:داستان غم انگیز واردات همراه مسافری از مناطق آزاد ،اشک تولیدکنندگان را در آورده است.ورود مسافران در غالب گردشگر و خرید کالا در این مناطق، خبر از عدم نظارت مسئولان می دهد.

وی بیان کرد: قوانین اعلام می‌کنند افرادی که به صورت مسافر وارد مناطق آزاد می‌شوند تنها یک بار در سال حق خرید اجناس و حمل آن به  سرزمین اصلی را دارند ، اما آیا هم اکنون این قانون رعایت می شود؟!

شهریاری گفت: اجناسی که  بدون پرداخت حق گمرکی و عوارض‌های لازم موجب اختلال در بازار رسمی کشور می شوند را قاچاق می نامند حال سوال ما از مسئولان این است که آیا اثرات کالای همراه مسافر از این مناطق با قاچاق تفاوتی دارد؟ کالا‌هایی که بدون نظارت چندین و چندبار در سال توسط یک یا چند نفر وارد  می‌شوند در واقع آن روی سکه قاچاق به شمار می روند.

وی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان مربوط  در اجرای صحیح اهداف مناطق آزاد تصریح کرد: عوامل این جریان اصل موضوع را به کل از یاد برده اند و دروازه  واردات اجناس را به صورت رسمی برای سوجویان باز کرده اند.

این عضو اتحادیه تولیدات و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به وضعیت فعلی این مراکز ابراز کرد:تنها نکته جذاب مناطق آزاد هم اکنون خرید و فروش اجناس وارد شده بدون گمرک و تزریق آن‌ها به بازار اصلی کشور است، زمانی که برای واردات کالا تمام فیلتر‌های قانونی از بین رفته باشد به جای رشد و تعالی در این شهرها، شاهد ایجاد بازارچه‌هایی با اجناس وارداتی بی کیفیت خواهیم بود.

وی با اشاره به معافیت های اعمالی بر مناطق آزاد، افزود: در واقع به جای اینکه ماهی گیری را یاد ساکنان این مناطق بدهیم، ماهی ضعیف و بیماری را به دستشان داده ایم.

شهریاری با ابراز تاسف از افزایش تعداد این مناطق اضافه کرد:  مخالف افزایش این مناطق نیستیم، اما زمانی که همین چند منطقه به هدف اصلی خود نرسیده اند چطور می‌خواهیم مناطق جدید را که از نظر کارشناسی نیز صحیح نیستند، مدیریت کنیم.

نائب رئیس اتحادیه تولید صادرات نساجی و پوشاک گفت: با ورود به این بحث پی می‌بریم که خروج ارز، کاملا بی صدا در حال انجام است بدون آن که نهاد یا سازمانی آن را پیگیری کند و در نهایت معتقدیم که اگر وزرا برای واردات اقلام مشابه داخلی ممنوعیتی قائل می‌شوند باید در این مناطق هم صورت بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد:در صورت عدم واردات رسمی، سودجویان از طریق همین مناطق به خرید کالا‌های خود می‌پردازند بنابراین سازمان‌های نظارتی اولین تیشه را  به ریشه تولیدات کشور به خصوص پوشاک و کفش خواهند زد.