دلالان و نمایشگاه‌داران، عامل بحران در بازار خودرو

این روزها پس از موج نخست بحران در بازار خودروی کشور که از حدود یک ماه قبل آغاز شد، بازار خودرو عرصه جولان دلالان و برخی نمایشگاه‌داران شده که با ارائه قیمت‌های عجیب و غریب و فروش خودرو به‌صورت کارتکسی، فضای این بازار را تحت شعاع قرار داده‌اند.

کافی است از طریق چند تماس تلفنی و سؤال از برخی نمایشگاه‌داران در سطح شهر متوجه شویم برای یک خودرو چندین قیمت متفاوت و به اصطلاح دلبخواهی مطرح می‌کنند و تمام ضوابط قیمتی موجود در بازار را کنار گذاشته‌اند؛ به‌بهانه کمبود خودرو به‌دلیل کاهش تولید خودروسازان پس از تحریم‌ها، هر روز درصدی به قیمت‌ها اضافه کرده و با فروش کارتکسی و وعده تحویل چند روزه، مشتریان را سرکیسه می‌کنند.

برخی از آن‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و همین کارتکس‌ها را هم به‌صورت لیزینگی به مشتریان می‌فروشند و از این طریق خودروهایی را که در حال حاضر در کارخانه حدود 45 میلیون تومان قیمت دارند، در نهایت با قیمت‌های خنده‌دار در حد و حدود بیش از 70 میلیون تومان عرضه می‌کنند.

واقعیت این است که فروش کارتکسی خودرو در حال حاضر توسط دلالان و واسطه‌ها انجام می‌شود و این افراد بدون شناسنامه و ضابطه، در حال برهم زدن فضای بازار هستند و با قیمت‌هایی که در فرایند فروش تعیین می‌کنند، التهاب موجود را افزایش داده‌اند.

برخی دیگر از نمایشگاه‌داران که در واقع نقش خود را تا حد دلال تنزل داده‌اند مدام بر تنور التهاب روانی موجود در بازار دمیده و قشر مشتریان را نسبت به تولید و عرضه خودرو در بازار بدبین و نگران می‌کنند؛ این در حالی است که اگرچه تولید خودرو در کشور کاهش یافته اما شرایط همچنان در حدی هست که تولیدکنندگان بتوانند نیاز واقعی بازار را پاسخ دهند، اما جو روانی به‌وجود آمده تنها یک مقصر دارد و آن هم دلالان هستند.

در چنین آشفته‌بازاری هم که خودشان مسبب آن هستند، مرتباً این سیگنال را از خود ساطع می‌کنند که خودروسازی‌ها خودرو نمی‌فروشند و باعث شده‌اند که قیمت‌ها در بازار به‌هم بخورد؛ در حالی که تمام کارتکس‌ها در دست همین دلال‌ها است و هم‌اکنون که شما در حال خواندن این مطلب هستید، این افراد در نمایشگاه‌های سطح شهر در حال به‌دست آوردن سودهای کلان از فروش خودروهای صفر با قیمت‌های غیرواقعی و ساختگی هستند.