بلیت هواپیما هم لاکچری شد؟ / نرخ نهایی بلیت تا مهرماه

گروه اقتصادی- نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شد تا بار دیگر پرواز قیمت را در پروازها شاهد باشیم تا جایی که بلیت هواپیمای تهران-مشهد نزدیک به 700 هزار تومان و برخی پروازهای چارتری تا یک میلیون تومان برای دیگر شهرها رسیده است!

به گزارش افکارنیوز، هر چند رئیس سازمان میراث فرهنگی از دستور فوری روحانی برای بررسی قیمت بلیت های هواپیما خبر داده بود اما این دستور هم مانع این افزایش قیمت نشد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر حفظ صنعت هوانوردی، از قیمت بلیت برای ما اهمیت بیشتری دارد، اظهار داشت: علت این گرانی بلیت، افزایش نرخ دلار بوده و شرکت‌های هواپیمایی، بعضا تا ۵۵ درصد هزینه‌های نگهداری هواپیما را به صورت ارزی پرداخت می‌کنند.

معاون وزیر راه گفته: جوگیر نشوید و اگر قیمت‌ها مانند سابق شود صنعت هواپیمایی از بین می‌رود! علی عابدزاده گفت: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی به آن وارد کرده است. اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت. یکی از مسائلی که تا 2 سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش‌ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت : باید تلاش کنیم این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست‌‌‌هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود توسعه‌ای است؛ قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.

وی افزود: در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد تولید سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آنطور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است که باید همت کرد این معضل حل شود. برای رفع این نیاز از جت‌‌های 50 نفره استفاده می‌کنیم، خوشبختانه این روند آغاز شده و تا حدود زیادی موفق بوده است.

وی گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل‌ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است، به همین منظور لازم است نگاه ویژه به آن داشت و نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده است متوقف کنیم.

اما ‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت بلیت پروازهای داخلی می‌گوید:‌ اینکه در چند سایت، نرخ‌های نجومی بابت پروازهای داخلی معرفی شده است،‌ مبنای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما نیست. به ادعای رضا جعفرزاده، مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما، قیمت‌های درج شده روی خروجی سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی است و ارائه نرخ بیش از آن قیمت‌ها تخلف محسوب می‌شود و همانند گذشته اگر آژانسی یا سایتی بالاتر از نرخ‌های مذکور قیمت ارائه دهد، متخلف محسوب می‌شود و آن هم از طریق بازرسی‌ها، در مکانیسم‌های نظارتی مشخص و اعمال قانون می‌شود.

‌رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز با اشاره به نگرانی فعالان حوزه آژانس‌های مسافرتی در زمینه بالا رفتن قیمت بلیت‌های هواپیما گفت: رئیس‌جمهور 30 مرداد برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند.

نکته جالب اینجاست چرا رئیس جمهور دستور خود را به وزیر صنعت داده ، مگر متولی هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی نیست؟

باید منتظر ماند و دید دستور رئیس جمهور به کجا خواهد رسید و آیا قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا می کند یا همچنان راه خود را به سمت بیشتر لاکچری شدن می رود.

نرخ نهایی بلیت

از سوی دیگر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به برگزاری این جلسه در صبح امروز (شنبه)، اعلام کرد: در جریان این جلسه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که با وجود آزادسازی نرخ‌ها به منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی نرخ‌های مشخصی برای انجام پروازهای داخلی‌شان نهایی کرده و تا پایان مهر ماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکند.

به گفته وی، با اجرایی شدن این سیاست، نرخ‌های اجرایی شده در طول روزهای گذشته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این که نرخ جدید پروازها تا ساعات آینده روی سایت شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته نرخ پرواز تهران ـ اصفهان ۲۹۰ هزار تومان، تهران ـ‌ شیراز ۳۸۰ هزار تومان، تهران ـ مشهد ۳۹۰ هزار تومان، تهران ـ کیش ۵۱۰ هزار تومان و تهران ـ بندرعباس ۵۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

سامانی ادامه‌ داد: این نرخ‌ها سقف مجاز قیمت بلیت پروازها به شمار می‌رود و در صورت عدم کشش بازار و تصمیم گیری شرکت‌های هواپیمایی امکان پایین آمدن آن نیز وجود دارد، اما قطعا هیچ شرکتی اجازه نخواهد داشت که بیشتر از این قیمت بلیت فروشی کند.

وی با بیان این که کاهش تعداد مسافران حاصل از افزایش نرخ بلیت قطعا برای ایرلاین‌ها اتفاق به صرفه ای به شمار نمی‌رود، تاکید کرد : با وجود تمام فشارهای بین‌المللی که تامین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران را با دشواری‌های فراوان مواجه می‌کند و علی‌رغم این که با سیاست‌های جدید ارزی شرایط برای تامین نیازهای شرکت‌ها بسیار دشوارتر از گذشته شده است، اما ایرلاین های داخلی تصمیم گرفته‌اند با همراهی با سیاست‌های دولت، نرخ‌های مشخصی را تعیین کنند و به آنها پایبند باشند.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در رابطه با پروازهای خارجی نیز تلاش می‌شود تا تصمیمات قطعی اتخاذ شده و کاهش نرخ‌ها در این حوزه نیز اجرایی شود.

در روزهای گذشته با اجرایی شدن بسته جدید ارزی بانک مرکزی قیمت بلیت تمام شده برای پروازهای داخلی و خارجی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد و این مساله به کاهش اقبال مسافران در خرید بلیت پروازهای داخلی منجر شد.

این سیاست ها شرایط را برای پروازهای بین‌المللی نیز دشوار کرده تا جایی که تعدادی از ایرلاین‌های خارجی در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که پروازهای خود به ایران را متوقف می‌کنند.