اذعان رئیس بانک مرکزی به کوتاهی دولت درقبال نقدینگی

عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی با اشاره به جلسه اخیر مقام معظم رهبری گفت: در این جلسه مقام معظم رهبری نکات مهمی را تاکید کردند و خواستار جلوگیری از اتفاقات بازار ارز شدند. این اتفاقات که در بازار ارز صورت گرفته ناشی از ناترازی در ترازنامه بانک‌ها و رشد وحشتناک نقدینگی است و جالب آنکه ما هم به تداوم نقدینگی اصرار داریم و تلاشی برای کنترل آن مشاهده نمی‌کنیم و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد این مشکلات نیز ادامه خواهند داشت.

همتی ناترازی در ترازنامه سیستم بانکی را سرچشمه مشکلات اقتصادی دانست و افزود: دلیل عمده افزایش نقدینگی و فشار نقدینگی در سایر متغیرها ناترازی در ترازنامه سیستم بانکی است و تا زمانی‌که این مشکل حل نشود نمی‌توان راه‌حلی را ارائه کرد. هرچند کسری بودجه و اثر سیاست‌های مالی دولت در بخش پولی موثر بود اما منشاء افزایش نقدینگی و حجم شبه‌پول که 90 درصد نقدینگی را تشکیل می‌دهد ناترازی در ترازنامه بانک‌ها است.

وی ادامه داد: معنی ندارد که این بانک‌ها مشکلات خود را به بانک مرکزی تحمیل کنند و اقتصاد کشور را به ورطه نابودی بکشند و ما قطعا با این شرایط مقابله خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر مشکل نقدینگی گفت: ما در سال 88 اعلام می‌کردیم مشکل اصلی کشور نقدینگی است حالا هم این را بیان می‌کنیم. این نشان می‌دهد که ما باید جسارت جراحی در اقتصاد داشته باشیم و اجازه ادامه این روند را ندهیم حتی مقام معظم رهبری ما را موظف کردند تا با اضافه برداشت بانک‌ها، بنگاه‌داری بانک‌ها و ... مقابله جدی کنیم و این وظیفه شرعی ما است.

وی گفت: به اینکه فشاری که آمریکا در حوزه ارزی و نقل و انتقال برای ما داشت درست نبود خود را در تله سیاست این کشور قرار دهیم. در این شرایط ارز تک‌نرخی نمی‌توانست کارایی داشته و موفق باشد از این رو سیاست ارزی تغییر کرد. ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است و با سیاستی که در حال اجرا داریم بتوانیم آن را حفظ و افزوده کنیم.

یادآور می‌شود بخش اول سخنان رئیس بانک مرکزی، اذعان به بی‌عملی تیم اقتصادی درمقابل افزایش نقدینگی بلکه مشارکت در این روند مخرب است و سوال این است که چرا اراده جدی در دولت برای مهار نقدینگی ویرانگر وجود ندارد؟ نقدینگی در 5 ساله دولت روحانی از 430 هزار میلیارد تومان به 1600 هزار میلیارد تومان رسید.

اما درباره فراز پایانی سخنان آقای همتی نیز باید از دولتمردان سوال کرد چرا در بحبوحه زمزمه خروج آمریکا از برجام، ذخایر ارزی محافظت نشد بلکه با تصمیمی مشکوک، 18 میلیارد دلار ارز ظرف دو ماه به رانت‌جویان واگذار شد؟ چرا دولت، مقصران و متهمان اصلی این خطای بزرگ و پرخسارت را معرفی نمی‌کند؟!