تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار برنج خارجی

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه احتکار برنج خارجی صحت ندارد، اظهار کرد: باتوجه به شرایط کنونی قیمت و عرضه محصول در بازار، احتکار برنج خارجی صحت ندارد.

وی از واردات 900 هزارتن برنج از ابتدای سال خبر داد و گفت:  200 هزارتن برنج در حال ترخیص از گمرک است که با این وجود نگرانی مبنی بر عرضه و نوسان قیمت برنج در بازار وجود ندارد.

به گفته کشاورز، مطرح کردن موضوع احتکار برنج توسط افراد غیرمسئول تنها نگرانی‌هایی در سطح بازار ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با توجه به آنکه در شرایط کنونی اقتصاد، مقداری برنج برای ذخیره احتیاطی کشور وارد شده است؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و تنها مطرح کردن موضوع احتکار برنج از سوی افراد غیر مسئول منجر به ایجاد التهاب در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه سازمان حمایت هر کیلو برنج خارجی در مبادی وارداتی 7 هزار تومان از واردکنندگان خریداری می‌شود و در نهایت با قیمت بالاتر از 8 هزار تومان نباید در خرده فروشی‌ها توزیع شود.

به گفته کشاورز براساس دلار 4200 تومان هیچ یک از واردکنندگان نمی‌توانند برنج خود را با نرخ بالاتر از 8 هزار تومان در بازار عرضه کنند به این ترتیب دلیلی بر احتکار وجود ندارد.

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا با وجود نوسان نرخ ارز احتمال قاچاق برنج به کشورهای همسایه وجود دارد، اظهار کرد: اگرچه ممکن است افزایش نرخ ارز، سوءاستفاده هایی را به همراه داشته باشد اما به دلیل حجم بالای برنج امکان جابه‌جایی وجود ندارد.

 وی در پایان تصریح کرد: برخی افراد در پی نوسان نرخ ارز ممکن است یک کامیون به کشورهای همسایه برنج صادر کند که این دیگر قاچاق نیست چرا که قاچاق باید در حجم و تناژ بالایی اتفاق بیفتد که به دلیل مقررات سخت گیرانه امکان قاچاق برنج با کامیون به کشورهای همسایه وجود ندارد.