چند راهکار اساسی جهت بهبود وضعیت اقتصادی

کانال ریحانه که یکی از کانال های وابسته به دفتر حفظ ونشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای است، با انتشار مطلبی راهکارهایی را جهت بهبود وضعیت اقتصادی فعلی به مردم پیشنهاد کرد که در ادامه می‌خوانید.

خرید اضافی برابر است با کمبود و گرانی!

«دیشب رفته بودیم خرید، فروشگاه تقریبا خالی بود. چند بسته پوشک بچه اضافه بخر، میگن دیگه پوشک تو بازار نیست. شامپویی که مناسب موهامه دیگه نمیاد، باید چند تا بخرم بذارم تو انبار بمونه. همسایه‌مون چند کیسه برنج خریده، میگه برنج قراره خیلی گرون بشه. همه میگن فروشنده‌ها احتکار کردن.»

متاسفانه این روزها جمله‌هایی شبیه این‌ها را زیاد می‌شنویم. حرف‌هایی که فضای جامعه را متشنج و ناآرام می‌کند. در این یادداشت توضیح می‌دهیم که با این کار، ممکن است چه آسیب‌هایی به خودتان و جامعه وارد کنید.

احتکار ممنوع!

به اندازه نیازتان خرید کنید. گاهی خودتان با هجوم بردن به سمت یک کالا، باعث از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضای آن می‌شوید و همین موضوع باعث قحطی و کمبود می‌شود. امام علی (ع) در این‌باره می‌فرمایند:"احتکار، موجب محرومیت است."

شایعه نسازید

حرفی که از همسایه، دوست، فامیل و ... درمورد اوضاع اقتصادی، احتکار، قحطی یا گرانی شنیده‌اید را بدون اطمینان از صحت و سقم آن پخش نکنید. فراموش نکنید ما نسبت به حرفی که می‌زنیم، مسئول‌ایم. متاسفانه بسیاری از همان آدم‌ها از کسی شنیده‌اند و خودشان نیز نمی‌دانند حرفی که پخش کرده‌اند، درست است یا خیر.

فقط از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید نکنید!

از مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک محل‌تان خرید کنید. این کار دو فایده دارد؛ اول اینکه شما به کسبه محله‌تان کمک می‌کنید و باعث می‌شوید سود اقتصادی به طور متعادل در آن صنف توزیع شود. دوم اینکه هجوم بردن به فروشگاه‌های بزرگ ممکن است باعث کمبود کالا در آن فروشگاه‌ها شود. درحالی که همان کالا در مغازه محله‌تان و سر کوچه محل زندگی‌تان به راحتی قابل تهیه باشد.

درآمدتان را پیش‌خور نکنید

خرید بیشتر از نیازتان و هجوم بردن برای خرید یک مشکل بزرگ دیگر دارد؛ شما با این کار قسمت زیادی از درآمدتان را به چیزی اختصاص می‌دهید که اکنون به آن نیاز ندارید و بنابراین ممکن است برای هزینه‌های ضروری‌تان نیز دچار مشکل شوید.