11 برنامه وزارت نیرو جهت مدیریت مصرف

 رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌امروز برنامه وزارت نیرو در تابستان 98 در هیات دولت مطرح شد که خلاصه آن در اختیار اعضای هیات دولت قرار گرفت.

برنامه تابستان سال 1398 شامل مشارکت نهادها و صنایع بزرگ و کوچک  ، سازمانهای دولتی و همکاری خود مردم را خدمت اعضای هیات دولت دادیم و مورد توجه آنها نیز قرار گرفت که امسال توانستیم مقدار قابل توجهی مدیریت مصرف داشته باشیم و صرفه جویی کنیم.

وی سپس گفت: برنامه تابستان سال آینده را نیز آماده کردیم ؛ برآورد ما این است که  اوج بار مصرف تابستان 1398  بیش از 61 هزار مگاوات نیاز به برق خواهیم داشت که در حال حاضر ظرفیت قابل اتکای عملی اندکی بیش از 53 هزار مگاوات است یعنی حدود 8 هزار مگاوات را باید تامین کنیم. برای این کار چند تقسیم بندی را صورت داده‌ایم.

اردکانیان در همین راستا افزود: 25 نیروگاه حرارتی در حال ساخت داریم که برنامه زمان بندی تک تک آنها مشخص است و انشاءالله یکی پس از دیگری با حمایت‌های دولت و تامین منابع مالی به مدار خواهند آمد. با به مدار آمدن این 25 نیروگاه ظرفیت حدود 5 هزار و 200 مگاوات اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد:‌این مقداری که عرض کردم ظرفیت اسمی است و ظرفیت عملی ما حدود چهار هزار و 200 مگاوات خواهد بود. و تجدید پذیرها نیز شامل این بخش خواهد بود. الان در حال حاضر حدود 45درصد نیروگاههای تجدید پذیر ما نیروگاههای بادی هستند . حدود 35 درصد آن نیروگاه‌های خورشیدی و بقیه هم سایر نیروگاه‌ها هستند.

وزیر نیرو گفت: مطابق برنامه حدود 600 مگاوات دیگر تا تابستان سال 98 از تجدید پذیرها به مدار خواهند آمد.

وی یاد آور شد: آنچه که مهم است این است که بدانیم با توجه به کمبود 8 هزار مگاوات ما چیزی حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت تولیدی اضافه خواهیم کرد و حدود سه هزار مگاوات آن برنامه مدیریت مصرف خواهیم داشت.

اردکانیان همچنین گفت: حدود 11 برنامه را طراحی کرده‌ایم که بتوانیم با اجرای آنها سه هزار مگاوات مدیریت مصرف را تامین کنیم این برنامه‌ها شامل تغییر و اصلاح ساعت کار در دوران اوج بار است.حدود 15 میلیون لامپ مصرفی سازمانهای دولتی را تغییر خواهیم داد و به سمت لامپ‌های کم مصرف می‌بریم با بحث روشنایی معابر به نحوی منابع باز می گردد. که در ضمن تامین روشنایی مورد نیاز صرفه جویی هم با آن صورت بگیرد. مدیریت مصرف  کولرهای آبی نیز گام دیگر ما است.

وی افزود: مولدهای خود تامینی که سازمان‌ها و صنایع دارند به شکل فعال وارد مدار خواهیم کرد که بتوانیم از ظرفیتشان استفاده کنیم. در خصوص چاه‌های کشاورزی هم به همین شکل عمل خواهیم کرد . یکی از برنامه‌های ما در مجموعه 11 برنامه مدیریت مصرف هم اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها است. امیدواریم کارهایی صورت بگیرد که مصرف کنندگان این بخش که اصطلاحا به آنها پرمصرف می‌گویند تشویق شوند تا به کسانی که مدیریت مصرف صحیح دارند بپیوندند.

اردکانیان تصریح کرد: برای تک تک برنامه‌هایی که طراحی شده پیش بینی کردیم چه مقدار صرفه جویی صورت می‌گیرد.به عنوان اصلاح تعرفه‌ها حدود 15 هزار مگاوات در برنامه‌های ما است تا از این طریق بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم. ما به عنوان یک منبع تامین درآمد به این طرح‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه به گونه‌ای طراحی خواهند شد که موجب کاهش مصرف شوند.

وی ادامه داد: چه ساخت نیروگاه‌ها و چه برنامه‌های مدیریت مصرف الزاماتی هم دارد که در قانون بودجه، در مصوبات هیات وزیران و شورای عالی اقتصاد خودش را نشان می‌دهد، اصل امیدواری ما به آگاهی خود مردم است. تا ما همانند امسال که مردم همراهی‌مان کردند تابستان سال 1398 ر ا هم بتوانیم به خوبی طی کنیم.