جنگ سرد اقتصادی در راه است

تحلیل‌گر جی‌پی مورگان می‌گوید: اقدامات تلافی‌جویانه بین دو اقتصاد برتر جهان، چین و ایالات‌متحده، ممکن است آغازی برای یک جنگ اقتصادی طولانی باشد که هر دو کشور تنها به دنبال توسعه خود هستند.

طبق گزارش جی‌پی مورگان، تعرفه‌های آمریکا باعث می‌شود که رشد اقتصادی چین ۰.۶ درصد افت کند. این گزارش توضیح می‌دهد که این کند شدن رشد، به فشارهای منفی‌ که در حال حاضر به علت تلاش‌های پکن برای کاهش وابستگی به وام و تغییر به سوی رشد اقتصادی مصرف‌محور، به اقتصاد وارد می‌شود افزوده خواهد شد.

جینگ اولریچ، رئیس بخش مدیریت و معاون بخش آسیا اقیانوسیه جی‌پی‌ مورگان، می‌گوید: مسیر پیش رو ساده پر از دست‌انداز است و ساده نخواهد بود.

اولریچ که در کنفرانس اقتصاد جهان در تیانجین، صحبت می‌کرد گفت: حالا باید به این فکر کنیم که آیا جنگ تجاری کنونی به یک جنگ سرد اقتصادی تبدیل خواهد شد؟

او گفت: امیدواریم این‌طور نشود. هنوز امیدواریم که شانسی برای تفاهم بین دو کشور وجود داشته باشد. همه ما می‌دانیم که اگر جنگ تجاری ادامه پیدا کند، به یک وضعیت باخت باخت منجر خواهد شد. هیچ کس در جهان از این امر سود نخواهد برد.

این متخصص تاکید کرد: چین سیاست داخلی خود را به علت فشار خارجی تغییر نخواهد داد.

اولریچ می‌گوید: مساله در بخش تکنولوژی این است که هم آمریکا و هم چین می‌خواهند پیشتاز باشند؛ البته چین در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها پیش‌تاز است.

آمریکا به تازگی تعرفه‌هایی ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین وضع کرد که از ۲۴ سپتامبر لازم‌الاجرا خواهد بود. این تعرفه‌ها بر بیش از ۱۰۰۰ کالای چین تاثیر می‌گذارند و از اول ژانویه نرخ آنها به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

چین هم در اقدامی تلافی‌جویانه در نظر دارد بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه‌ای ۱۰ و ۵ درصدی وضع کند.

رئیس‌جمهور آمریکا، بارها اقدامات تجاری چین را مورد انتقاد قرار داده و آنها را ناعادلانه دانسته است. ترامپ همچنین شرکت‌های چینی را متهم به دزدی تکنولوژی آمریکا و دارایی‌های معنوی آمریکا کرده است.