شریعتمداری؛ دوراهی استیضاح یا برکناری؟

 هرچند موضوع استعفای این دو وزیر محتمل عنوان شده، اما دیروز محمد شریعتمداری وزیر صنعت رسما خبر استعفای خود از کابینه دوازدهم را تکذیب کرد و در پاسخ به خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که استعفا نداده‌ام.با این حال دیروز یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس از درخواست هفته گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری از علی لاریجانی رئیس مجلس برای توقف پیگیری طرح استیضاح شریعتمداری خبر داد؛ موضوعی که بار دیگر احتمال برکناری یا استعفای شریعتمداری و تصمیم دولتبرای تعییر در کابینه را تقویت کرد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به طرح استیضاح‌ تعدادی از وزیران در مجلس، گفت: در حال حاضر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از استیضاح‌‌های مطرح در مجلس است که فعلا مسکوت مانده است. 

او در تشریح علت مسکوت ماندن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس اظهار کرد: گفته می‌شود، قرار است در هفته جاری یا در آینده نزدیک، تغییراتی در بدنه دولت صورت گیرد. عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: رئیس‌جمهور، پیش از سفر به نیویورک از آقای لاریجانی رئیس مجلس درخواست کرده که فعلا روند پیگیری استیضاح‌‌ برخی وزرا در مجلس متوقف شود.یوسف‌نژاد همچنین در گفت‌وگویی دیگر، درباره استیضاح وزیر صنعت گفت: این استیضاح به کمیسیون صنایع ارجاع شده است. او به «ایلنا» گفت که طبق آیین‌نامه، هفته گذشته استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را به کمیسیون مربوطه ارجاع دادیم تا مورد بررسی قرار گیرد و منتظر نتیجه بررسی کمیسیون هستیم تا تکلیف این موضوع مشخص شود.

این در حالی است که حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس سه‌شنبه گذشته به «ایلنا» گفته بود که دستور جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که به علت آنکه مطلع شدیم وزیر جدید این وزارتخانه روز یکشنبه به مجلس معرفی می‌شود، کمیسیون دستور جلسه دیگری برای بررسی نداشت. این اظهارات زرآبادی خود یکی از خبرهایی بود که موضوع استعفا یا برکناری شریعتمداری را تقویت کرده بود. با این همه و با وجود تکذیب استعفای شریعتمداری از سوی خود وزیر، یکی از نمایندگان مجلس که ازجمله متقاضیان استیضاح وزیر صنعت است، دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد که اگر محمد شریعتمداری تا امروز (یکشنبه) برکنار نشود، استیضاحش را پیگیری می‌کنیم.

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع گفت: طبق توافق مجلس و دولت، قرار بر این شد که رئیس‌جمهور استیضاح وزیر صمت را بپذیرد؛ در غیر این صورت کمیسیون صنایع استیضاح این وزیر را پیگیری می‌کند.او در این باره توضیح داد: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، موجب کناره‌گیری تعداد زیادی از معاونان این وزارتخانه شد و استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت، وضعیت را بحرانی‌تر کرد.از سوی دیگر اما محمدرضا نجفی یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع مجلس گفت که روال دیگری به جای استیضاح شریعتمداری در نظر گرفته شده است و تکلیف این وزارتخانه امروز (یکشنبه) مشخص می‌شود. نجفی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره روند رسیدگی به استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن گفت: بنابر هماهنگی که بین دولت، مجلس و کمیسیون شکل گرفت استیضاح آقای شریعتمداری از دستور کار کمیسیون خارج شد؛ بنابراین روال دیگری قرار است در پیش گرفته شود که امروز مشخص خواهد شد.

استیضاح آخوندی‌ منتفی نشد

وزیر دیگری که نامش هم در میان لیست احتمالی استعفا آمده و هم طرح استیضاحش در مجلس تدوین شده، عباس آخوندی است. با وجود آنکه هنوز هیچ منبع رسمی استعفای آخوندی یا برکناری او را از کابینه تایید یا تکذیب نکرده است، دیروز بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی منتفی نشده است، گفت: براساس قانون، طرح استیضاح باید در کمیسیون عمران بررسی شود چرا که این طرح از هیات رئیسه به کمیسیون ارجاع شده است.آخوندی طی تصدی ۵ ساله‌اش بر وزارت راه و شهرسازی، رکورددار استیضاح نیز است. درواقع آخوندی با سه استیضاح ناکام به علاوه دو رای اعتماد آغاز به‌کار کابینه یازدهم و دوازدهم، تا امروز ۵ بار توانسته است از مجلس رای اعتماد بگیرد.بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه اطلاعی از تصمیمات دولت درخصوص وزیر راه و شهرسازی ندارم، گفت: در هر صورت مطمئنم که طرح استیضاح آخوندی از هیات رئیسه مجلس به کمیسیون عمران ارجاع شده و قاعدتا زمانی که طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود باید در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. او همچنین عنوان کرد که خبری از برکناری یا استعفای آخوندی ندارم؛ اما در هر صورت باید براساس قانون تا زمانی که استیضاح وی مطرح است پیگیری و بررسی شود.با این همه از مجلس زمزمه‌هایی مبنی‌بر اختلاف جدی روحانی با آخوندی به گوش می‌رسد که این موضوع نیز به احتمالات این روزها درباره تغییرات کابینه افزوده است. احمد علیرضابیگی، نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: به‌نظر می‌رسد تصمیم رئیس‌جمهور برای برکناری آقای آخوندی جدی است؛ پیش از این نیز اختلاف رئیس‌جمهور با آقای آخوندی مشخص بود. او با اشاره به جلسه سه شنبه هفته قبل کمیسیون عمران مجلس برای بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی به بهانه کسالت در این جلسه حضور نیافت و به‌نظر می‌رسد تصمیم رئیس‌جمهور برای برکناری آقای آخوندی جدی است.

چاره‌ای جز افزایش کیفیتِ دولت نداریم

موضوع تغییر و تحول در کابینه روحانی را بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران ضروری می‌دانند؛ موضوعی که از عملکرد مجلس در قبال استیضاح وزیران کابینه نیز آشکار است و نشان می‌دهد که مجلسی‌ها نیز چنین موضعی دارند. دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری نیز بر این موضوع اذعان و تاکید کرد که شیوه دولت‌داری ما عقب‌تر از مسائل ما است. آشنا در حساب شخصی خود در توییتر درباره رسیدگی به امور کشور و دولت داری نوشت: «ما چاره‌ای جز بالا بردن کیفیتِ دولت نداریم. شیوه دولت‌داری ما عقب‌تر از مسائل ماست. هر چه ما بیشتر برای دقت و صحت تصمیماتمان زحمت بکشیم و آنها را با نظارت بیشتری اجرا کنیم، مردم متحمل زحمت کمتری برای اداره زندگی خود می‌شوند و احساس آرامش و اطمینان بیشتری می‌کنند.»همچنین دیروز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دو وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «اقتصاد و دارایی» در موعد قانونی به مجلس معرفی می‌شوند. او توضیح داد: قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد وزارتخانه‌ای را که وزیر ندارد، حداکثر تا سه ماه با سرپرست اداره کند.

شیطنت رسانه‌ای برای استیضاح روحانی

احتمالات درباره تغییر و تحول کابینه دیروز تا آنجا پیش رفت که خبرگزاری تسنیم به نقل از یک نماینده عضو فراکسیون امید از به جریان افتادن طرح استیضاح حسن روحانی خبر داد. این خبرگزاری اصولگرا نوشت: جلال محمود‌زاده، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبانمجلس شورای اسلامی که طراح استیضاح رئیس‌جمهور است، می‌گوید که پس از قانع‌نشدن نمایندگان از پاسخ‌های حجت‌الاسلام روحانی به آنها، دوباره استیضاح وی را به‌جریان انداخته‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، محمودزاده با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون ۵ امضا دارد، افزود: اگر دولت به‌سرعت اوضاع را مدیریت نکند، نمایندگان مجبور خواهند شد به‌رغم میل باطنی طرح استیضاح آقای روحانی را به‌جریان بیندازند.با این حال عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید، ادعای استیضاح روحانی را شیطنت رسانه‌ای خواند. به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد که نامه منتسب به نماینده مهاباد برای استیضاح رئیس‌جمهوری ربطی به امروز ندارد و مربوط به چهار ماه قبل است.بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: چنین موضوعی به هیچ‌وجه در این فراکسیون مطرح نشده است. او گفته است، حتی اعضای فراکسیون امید امضای خود را درخصوص سوال از رئیس‌جمهوری هم پس گرفته‌اند.