بورس منفی شد

امروز با باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های شاخص‌ساز روند نزولی را تجربه کرد و تا پایان ساعات معاملاتی این روند کاهشی نیز با شیب آرامی ادامه یافت. به طوری که در نهایت شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس اوراق بهادار تهران ۲۲۱۸ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۷۸ هزار و ۸۴۱ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز در حرکتی هم‌جهت با نماگر هسته‌ای ۳۷۱ واحد افت کرد.

در روزهای معاملاتی گذشته نیز قیمت‌ها در بورس تهران روند کاهشی را طی کرد. البته در شش ماهه ابتدای امسال بسیاری از سهام بازده بسیار مناسبی را به معامله‌گران بورسی دادند؛ به طوری که اگر بر تک‌سهم‌ها روی گروه‌های خاص تمرکز کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت تعدادی از سهام نسبت به ابتدای سال چندین برابر شده است.

علت افزایش قیمت سهام‌ در شش ماهه گذشته افزایش فزاینده قیمت دلار و یورو در این مدت بود، چراکه در ابتدای امسال قیمت دلار در حول و حوش ۴۰۰۰ تومان می‌چرخید اما امروز شرایط عوض شده است و بسیاری از شرکت‌های بورسی، شرکت‌های صادرات محورند و با افزایش قیمت ارز قیمت سهام‌شان (به تومان) افزایش می‌یابد.

البته طی روزهای اخیر با توجه به نزدیک شدن به آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ریسک‌های سیستماتیک بازار افزایش یافته و معاملات با حاشیه ریسک بالایی صورت می‌گیرد. طی هفته‌های گذشته نیز دیده شد برخی از حقوقی‌ها عرضه‌های سنگینی داشتند که به منفی شدن بازار دامن می‌زد.

پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت بندرعباس سه نمادی بودند که امروز بیشترین تاثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار سهام داشتند. این سه نماد هر یک به ترتیب ۲۶۴، ۲۳۵ و ۲۲۴ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص کل داشتند اما صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از معدود نمادها در گروه محصولات شیمیایی بود که شاهد رشد قیمت بالایی بود و تا پنج درصد در قیمت پایانی افزایش نشان داد و به تنهایی ۵۲۶ واحد تاثیر مثبت روی نماگرهای بازار سرمایه داشت. پس از این نماد، نماد شرکت پتروشیمی شازند و شرکت ارتباطات سیار ایران هر یک به ترتیب ۵۰ و ۴۴ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص داشتند.

احتمالا با توجه به اطلاعیه عرضه نفت خام در بورس انرژی، فردا معالمه‌گران بازار شاهد عرضه این محصول در بورس انرژی خواهد بود. این می‌تواند روی تصمیم سهامداران در خرید و فروش سهم‌های پالایشی - پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تاثیرگذار باشد.

امروز فرآورده‌های نفتی شاهد افت یکدست قیمت‌ها بودند؛ به طوری که در برخی از نمادها سهام‌داران بار دیگر در صف‌های فروش ایستادند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز بسیاری از سهم‌ها کاهش قیمت را تجربه کردند و معدود سهم‌هایی بودند که مقداری در قیمت پایانی رشد را دیده باشند. سایپا، زامیاد، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری رنا و مهندسی نصیر ماشین از سهم‌هایی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۸۵۶ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات ۲.۲ میلیان سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

شاخص کل فرابورس نیز با ۴۷ واحد کاهش امروز بار دیگر به کانال ۲۰۰۰ واحدی نزدیک شد و ارزش معاملات این بازار رقم ۳۷۲ میلیارد تومانی را تجربه کرد و حجم معاملات به رقم ۶۷۴ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.