سهم ۷۵ درصدی نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل

 فعالیت در راستای کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی همواره یکی از اهداف صنایع مختلف بوده که در این میان برخی حوزه‌های کاری به دلیل ذات فعالیت خود بیشتر با مسائل زیست محیطی عجین شده اند.

فرآورده‌های نفتی یکی از مواردی است که تاثیر مستقیم بر روی محیط زیست دارد به همین خاطر رعایت استاندارد‌های آن لازم الاجرا است.

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان متولی تولید و توزیع بنزین و سایر فرآورده‌های سوختی اعلام کرده کیفی سازی سوخت کشور را بر اساس سیاست‌های اصلی وزارت نفت در رعایت استاندارد‌های زیست محیطی سرلوحه فعالیت خود قرار داده و در تلاش است سهم فرآورده‌های سوختی با استاندارد یورو ۴ را در سبد سوخت کشور افزایش دهد.

نفت گاز یکی از سوخت‌های رایج در کشور است که بنا بر آمار منتشر شده تولید روزانه نفت گاز یورو ۴ کشور به ۴۲ میلیون لیتر می‌رسد که از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۵۰ درصدی تولید نفت‌گاز یورو ۴ در کشور بودیم، در این میان باید به این نکته توجه داشت حدود ۷۵ درصد نفت‌گاز کشور در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش خبر از بهره برداری نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ در سه پالایشگاه تبریز و بندرعباس و اصفهان را داده که طبق آن پالایشگاه تبریز روزانه ۶ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان ۱۶ میلیون لیتر و پالایشگاه بندرعباس ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کند.

سی ان جی یکی دیگر سوخت‌های سازگار با محیط زیست معرفی شده که در این حوزه نیز با تلاش‌های صورت گرفته سهم ۱۳ درصدی در سبد سوخت خودرو‌ها داشته که هدف گذاری‌ها برای افزایش این سهم به ۲۰ درصد است.

بنا بر آخرین آمار تاکنون ۲ هزار و ۴۳۶ جایگاه عرضه سی‌ان جی در کشور فعال بوده که این تعداد تا پایان سال به ۲ هزار و ۵۸۶ جایگاه خواهد رسید، همچنین ۲۱ جایگاه کوچک سی‌ان‌جی در شهر تهران در مرحله مناقصه قرار دارد.

در سایر سوخت‌ها مانند گازوئیل نیز، طبق آمار منتشر شده به‌طور میانگین روزانه ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در کشور تولید می‌شود که با اتکا به تولید دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بندرعباس تا پایان سال جاری شاهد رشد ۱۰۰ درصدی در تولید و توزیع خواهیم بود؛ در کنار این مسئله هم اکنون گازوئیل توزیع شده در اغلب شهر‌ها با کیفیت یورو ۴ صورت می‌گیرد.