آمریکا هزینه تحریم‌ها علیه ایران را پرداخت خواهد کرد

 چین در روز دوشنبه پس از اجرایی شدن تحریم های آمریکا علیه ایران، با اعلام مخالفت خود با تحریم های یکجانبه گفت که به شیوه منصفانه، عادلانه و مسئولانه خود ادامه می‌دهد و از حقوق قانونی خود دفاع خواهد کرد.

هدف دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران بخش های کشتیرانی، مالی و انرژی جمهوری اسلامی هستند .

هووا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:« چین برای این تصمیم آمریکا متاسف است. ما متوجه شدیم که جامعه جهانی در کل با چنین تحریم‌های یکجانبه ای مخالف است» .

هووا گفت:« ایران کاملاً به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و تلاش‌هایش 12 بار مورد تایید آژانس بین المللی انرژی قرار گرفته است».

او اشاره کرد که چین سرسختانه از حقوق قانونی خود دفاع کرده و به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد می ماند. او همچنین از طرف‌های مربوط خواست در سمت درست تاریخ بایستند .

می زینگ یو، محقق آکادمی چینی همکاری های تجاری و اقتصادی بین الملل گفت:« این تحریم‌ها حتما نوساناتی در قیمت نفت به وجود می‌آورند و شرکت های چینی باید حواسشان به خطرات همراه این تغییر قیمت‌ها باشد» .

او گفت که برخی شرکت های چینی اقداماتی حفاظتی برای جلوگیری از ضربه خوردن توسط تحریم‌ها در نظر گرفته اند .

بانک کانلون وابسته به شرکت ملی نفت چین به مشتریانش اعلام کرد که پرداخت‌های برمبنای یوان ایران را به چین از اول نوامبر متوقف می کند .

وی ادامه داد:«چین نگران نیست که تحت تاثیر جدی تحریم های آمریکا علیه ایران قرار بگیرد. چین تجربه حفاظت از منافع قانونی آن دسته از شرکت هایش را که در ایران کار می‌کنند، در تحریمهای قبلی ایران دارد» .

معافیت های منطقی

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه گفت آمریکا به هشت کشور معافیت داده است تا موقتا نفت خام ایران را خریداری کنند. این لیست شامل چین، هند، یونان، ژاپن و کره جنوبی می شود .

متخصصان چینی اشاره کردند که این معافیت‌ها تصمیمی مورد انتظار و منطقی بوده است .

آمریکا پس از اعمال تحریم ها از طرف متحدانش و سایر کشورها تحت فشار شدیدی بود. چون بسیاری کشورها نمی توانستند در کوتاه‌مدت جایگزینی برای ایران پیدا کنند .

هی ونپینگ، محقق موسسه مطالعات غرب آسیا و آفریقا گفت:« این معافیت نشانه حسن نیت آمریکا نسبت به چین است. یعنی آمریکا به منافع چین توجه می‌کند و نمی‌خواهد روابط دوجانبه خرابتر شوند ».

چون چین بزرگترین خریدار ایران است، این معافیت یعنی چین و شرکت‌های چینی آسیب کمتری از تحریم ها می بینند .

هی وینپینگ گفت:« همکاری ما با ایران یک همکاری قانونی است و تحریم های آمریکا غیر قانونی هستند. ما مجبور نیستیم راه آمریکا را ادامه دهیم و باید سعی کنیم از حقوق قانونی شرکت هایمان در ایران دفاع کنیم» .

زو ویلی، متخصص خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای گفت:« اگر آمریکا بیش از حد بر ایران فشار بیاورد ممکن است ایران تنگه هرمز و خلیج فارس را ببندد. خطر درگیری‌های جدی وجود دارد» .

دشمنی آمریکا با ایران نه تنها شرایط خاورمیانه را پیچیده‌تر می‌کند بلکه به سایر کشورهایی که روابط تجاری معمولی با ایران دارند هم ضربه میزند .

او اخطار داد که ممکن است آمریکا نتایج کوتاه مدتی از این تحریم‌ها به دست آورد ولی هزینه آن را در طولانی مدت پرداخت خواهد کرد .