«طلای سرخ» روی اقتصاد را سپید کرد

 نایب رئیس شورای ملی زعفران از رشد 60 درصدی صادرات زعفران ایران و درآمد ارزی ۱۴۵ میلیون دلاری در شش ماهه نخست امسال خبر داد و همین کشور آذربایجان را وسوسه کرده تا آنها نیز این محصول را کشت کنند.

زعفران که به صورت فراگیر از سال‌ها پیش به عنوان یک ماده با ارزش دارویی در جهان استفاده می‌شود هنوز یکی از نایاب‌ترین و گرانبهاترین گیاه دارویی در جهان محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۵ تن زعفران از ایران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران به خبرگزاری ترند گفته است که برداشت زعفران تا ماه دسامبر ادامه می‌یابد و انتظار بر این است که حجم صادرات هم تا پایان سال ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

بر اساس آمار شش ماهه گمرک طی این مدت ۱۰۵ تن زعفران به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است. قیمت هر کیلوگرم زعفران ۶ تا ۱۲ میلیون تومان معادل ۱۴۳۰ تا ۲۸۶۰ دلار است.

ایران به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان با سهم ۴۴ درصدی در کل زعفران جهان است، در حالی که اسپانیا بزرگ‌ترین واردکننده زعفران جهان با سهم ۲۳ درصد محسوب می‌شود. اسپانیا زعفران فله‌ای ایران را بسته‌بندی می‌کند و به بازارهای جهان با برند خودشان روانه می‌دارد.

آذربایجان هم زعفران مورد نیاز خود را از کشور همسایه خود ایران وارد می‌کند و آذربایجان زعفران را در مقیاس خیلی کوچک به عمل می‌آورد. 

برخی منابع ادعا می‌کنند که در بعضی نقاط آذربایجان این محصول ارزشمند و گرانبها از هزار سال پیش تاکنون کشت می‌شود. 

یک روستای کوچک به نام بولاق واقع در منطقه آبشرون هنوز روش سنتی پرورش زعفران را حفظ کرده است و زعفران در این منطقه به عمل می‌آید.

زعفران آبشرون هنوز به بازارهای جهانی وارد نشده است. دلیل آن این است که این محصول در سطح وسیع کشت نمی‌شود و هنوز برند خاصی ندارد، تنها برخی کشاورزان به تولید این محصول همت گماشته‌اند.

*آذربایجان هم رویای کشت انبوه زعفران در سر دارد

جلال ممدوف، مدیر ایستگاه آموزش‌های گیاهان نیمه استوایی آبشرون می‌گوید: افزایش سرانه قیمت زعفران باعث شده که محققان کشور آذربایجان در مرکز علوم وزارت به طور مستقیم به پژوهش‌هایی برای احیای این محصول با ارزش در آذربایجان تلاش کند.

هر گرم زعفران در بازارهای آذربایجان ۲۰ مانات معادل ۵.۸ دلار به فروش می‌رود که این میزان در بازارهای جهانی ۲۰ تا ۲۵ دلار ارزش دارد. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که تنها یک تن زعفران می‌تواند برای آذربایجان ۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.