کاهش 23درصدی ارزش معاملات بورس منطقه ای مازندران

هفته قبل حدود 170 میلیون سهم به ارزش بیش از 483 میلیارد ریال در بورس منطقه ای مازندران داد و ستد شد.

همچنین بورس منطقه ای مازندران این هفته با کاهش تعداد سهام معامله شده نیز مواجه بود و با خرید و فروش 132 میلیون و 736 هزار و 63 سهم کاهش 22 درصدی نسبت به هفته قبل داشت. 

فعالان بازار سرمایه این هفته 193 میلیارد و 786 میلیون ریال سهم خریداری و 178میلیارد و 880 میلیون ریال سهم را فروختند.


این هفته برخلاف هفته گذشته که شرکت های بانکی پیشتاز در سبد معاملات بودند، شرکت های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

شرکت های داده گستر عصر نوین (های وب)، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری نور کوثر ایرانیان، بانک تجارت و پتروشیمی پردیس به ترتیب بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند .

همچنین شاخص قیمت بورس هم برای سومین هفته متوالی روند نزولی داشت و با کاهش 6 هزار و 281 واحدی به 175 هزار و 713 واحد رسید .
به این ترتیب، بازدهی پاییزی بازار بورس در محدوده 14 درصدی متوقف شد که مقایسه آن با رشد حدود ۶۰ درصدی نیمه اول سال، حاکی از توقف رونق رویایی بورس دست‌کم در کوتاه‌مدت است. 

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین عامل افت شاخص سهام طی هفته گذشته، سقوط تاریخی بهای طلای سیاه بود که به تبع آن، ارزش سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها با افت روبه‌رو‌ شدند. 

فشار بالای عرضه سهام باعث شد تا حضور سهامداران حقوقی در حمایت از سهم‌های بزرگ به نتیجه دلخواه نرسد. اکنون نگاه بورس‌بازان به عملکرد ماهانه شرکت‌ها در انتهای این هفته است که می‌تواند تصویر واقعی‌تری فراروی فعالان بورسی ترسیم کند و از بار روانی ناشی از اثر تحریم‌ها و کاهش قیمت انرژی بکاهد.