تولید نفت عربستان چقدر کاهش خواهد یافت؟

 رییس جمهور آمریکا با وجود این که سیا نتیجه گرفته دستور قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صادر شده اما به حمایت خود از سعودی‌ها ادامه داده است و مسلما انتظار دارد آنها این لطف را بی‌پاسخ نگذاشته و تولید نفت را کاهش ندهند.

این امر ریاض را در وضعیت دشواری قرار داده است. عربستان سعودی به نفت حدود ۸۰ دلار برای متوازن کردن بودجه خود نیاز دارد. کسری بودجه هنگفتی که عربستان سعودی در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ داشت، وضعیتی که این کشور در اواخر سال ۲۰۱۶ داشت را به خوبی توضیح می‌دهد. آنها که تلاش کرده بودند تولیدکنندگان پرهزینه را با پایین بردن قیمت‌ها، از بازار بیرون کنند در نهایت برای تقویت قیمت‌ها، کاهش تولید اوپک پلاس را مهندسی و اجرا کردند.

اوضاع از آن زمان تغییر چندانی نکرده و تعهدات هزینه عربستان سعودی همچنان بالا مانده است. آرامکو نیز سعی دارد تا مسیر حرکت جدیدی برای بلندمدت طراحی کند. درباره عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت تبلیغات زیادی وجود داشته که البته فعلا مسکوت شده است. همچنین برنامه‌هایی برای صدور اوراق قرضه به منظور تامین مالی خرید سهام عمده شرکت پتروشیمی سابیک در دست داشت که این ابتکار نیز لغو شد. اکنون مدیرعامل آرامکو می‌گوید ۵۰۰ میلیارد دلار برای تبدیل این شرکت به یک شرکت پالایش و تولیدکننده محصولات شیمیایی هزینه خواهد کرد.

این برنامه پول زیادی می‌طلبد که به معنای نیاز شدید دولت عربستان سعودی برای بهبود قیمت‌های نفت است. اما این هدف ممکن است با مخالفت رییس جمهور آمریکا روبرو شود که به تازگی به سعودی‌ها در مخمصه قتل خاشقجی کمک کرده است.

قتل خاشقجی در مقایسه با قیمت پایین نفت، پول زیادی را به مخاطره انداخته است. بن سلمان پس از سالها درخشش مطبوعاتی در غرب، اتحاد استراتژیک کشورش با آمریکا را با صدور دستور قتل خاشقجی به خطر انداخته است. اکنون که ترامپ از ولیعهد عربستان در برابر منتقدانی که خواهان برکناری وی از قدرت هستند، حمایت می‌کند فضای چندانی برای عصبانی کردن کاخ سفید وجود ندارد. این موضوع به معنای چشم پوششی از گزینه‌ای مانند کاهش ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید اوپک پلاس است که عربستان چند هفته پیش پیشنهاد کرد.

طبق گزارش اخیری که از سوی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه منتشر شد، جدیدترین استراتژی ریاض، کاهش بی سروصدای تولید است که شامل بازگشت به سهمیه توافق کاهش تولید اوپک پلاس و نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق تولید است. به دلیل این که عربستان سعودی اکنون حدود یک میلیون بشکه در روز بیش از حد نفت تولید می‌کند، بازگشت به هدف تولید قبلی به معنای کاهش قابل توجه یک میلیون بشکه در روز از میزان تولید است.

یک مشاور نفتی سعودی به وال استریت ژورنال گفت: این کاهش تولید بزرگ خواهد بود اما چندان به آن پرداخته نخواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حساسیت ناگهانی عربستان به واکنش واشنگتن به اقدامات این کشور، نشان دهنده پیامدهای گسترده قتل جمال خاشقجی است. محمد بن سلمان اهرم زیادی را در دیدار اوپک پلاس قربانی کرده و مهم‌تر از همه، کنترل کامل سیاست نفتی عربستان را بدون بردن هیچ نفعی تسلیم کرده است.