چرا قیمت دلار پایین آمد اما قیمت کالاها نه؟

گروه اقتصادی- سوالی که بسیاری از مخاطبان افکارنیوز این روزها مطرح می کنند این است که چرا با صعود قیمت دلار قیمت کالاها افزایش یافت اما با کاهش قیمت آن همچنان کالاها نه تنها ارزان نشده که گران تر هم می شود.

به گزارش افکارنیوز، محسن کوهکن ریزی نماینده مجلس در این خصوص می گوید: شاهد بودیم وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کرد برخی اقلام افزایش قیمت داشتندآن زمان کارشناسان می‌گفتند این افزایش منطقی ندارد، هیچ ارتباطی بین افزایش قیمت دلار و افزایش کالاهاوجود ندارد، به همین دلیل  اکنون نیز شاهد هستیم با وجود کاهش نرخ دلارقیمت کالاهای دیگر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: با وجود اینکه قیمت کالاها به دلار وابستگی ندارند اما متاسفانه بازار آنجایی که دلار افزایش پیدا می کند، براساس جو روانی متاسفانه به سمت گرانی می رود، اما آنجایی که کاهش قیمت رقم می خورد، بازار برای کاهش قیمت مقاومت نشان می دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می کنند باید فقط آثارش را روی قیمت  کالاهای وارداتی نشان دهد، مثلا در خودرویی که درصد وابستگی اش به دلار 40 درصد است باید شاهد کاهش 40 درصدی قیمت باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره  به علت تاثیر معکوس کاهش نرخ ارز بر سایر کالاها، گفت: ضعف آن که با وجود کاهش نرخ دلار شاهد افزایش قیمت کالا هستیم به دو جا برمی گردد، قوه عاقله کارآفرینی، وارد کننده و قوه عاقله واسطه  باید بدانند اگر با این الفبا و قواعد کاهش و افزایش در قیمت تمام شد پیش نروند، در درازمدت خودشان آسیب می بیند در کوتاه مدت به مردم می زنند، این روش باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در فرهنگ اقتصادی‌کشورهای غربی جا افتاده است که اگر نرخ دلار افزایش پیدا کنند گران می شود و اگر ارزان شود آثار آن را روی اقلام دیگر می بینند، اما در ایران این گونه نیست افزایش باعث افزایش گرانی کالاها می‌شود اما کاهش قیمت تاثیری بر روند قیمت ها ندارد.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه نرخ تسعیر ارز بر سایر کالاها اثر دارد، گفت: این نرخ بر بهای تمام شده مجموعه فعالیت های بودجه سال 98 اثر گذار است و می تواند بهای آنها را افزایش دهد.

وی افزود: از طرف دیگر دولت پیش بینی کرده برای سال آینده مبلغی بین 13 تا 14 میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی را برای کالاهای اساسی در نظر بگیرد تا  بتواند قیمت کالاهای اساسی را به شکلی متناسب با سال 96، نه سال 97 داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد:  متاسفانه عملکرد دولت برای تامین کالاهای اساسی در سال 97 از نظر ما مردود است، دولت ارز 4هزار و 200 تومانی یا  میانگین ارز 4 هزار تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص داده است، اما مردم کالاهای اساسی را با قیمت ها خیلی بالاتر از نرخ  ترجیحی خریداری می کنند، این در حالی است که قرار بود دولت با نظارت مانع افزایش قیمت ها شود.

محمد محمدی عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز با گلایه از اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار گفت : روزی که دلار جهشی بالا رفت ، کالاها از قبل در صنوف موجود بود و لحظه ای قیمت کالا افزایش یافت اما حال که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم ولی کاهش قیمت ها یا دیده نمی شود یا محسوس نیست چون نظارت به درستی انجام نمی شود .

او افزود : در انبارها کالاها موجود بود ولی با افزایش قیمت دلار و ارز همان کالای خرید قبل با توجه به افزایش قیمت دلار افزایش یافت که اتاق اصناف باید پاسخگو باشد .

محمدی گفت : ما نوسانات و افزایش قیمت ها را قبول داریم اما ستاد تنظیم وظیفه تدبیر بازار را به عهده دارد و باید افزایش قیمت را کنترل کند چراکه ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری دارد . گوشت جز کالاهای گروه یک است که ستاد تنظیم بازار وظیفه دارد قیمت را کنترل کند نه اینکه برای گوشت وارداتی قیمت گذاری کند. وقتی گفته می شود در تمام دنیا اقتصاد کشورها به اینگونه است قانع کننده نیست بلکه باید قیمت ها به گونه ای باشد که مردم قانع شوند.

 

مصطفی حسینی