قیمت نگران‌کننده گوشت در آستانه شب یلدا

علی اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی طی دو هفته گذشته در بازار افزایش چشمگیری داشته است، اظهارداشت:در این مدت، هر هفته سه مرتبه با افزایش قیمت گوشت گوسفندی مواجه بوده ایم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه دار بین ٦٢ تا ٦٣ هزارتومان و برای مصرف کنندگان حدود ٦٨ تا ٦٩ هزارتومان است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره دلایل این گرانی توضیح داد: متاسفانه با کمبود شدید دام در بازار مواجه هستیم و دام از کشور قاچاق می شود.

ملکی با اشاره به خروج جمعیت زیاد دام از کشور از راه قاچاق، گفت: هم دام سنگین و هم دام سبک به صورت قاچاق از کشور خارج می شود و همین امر سبب شده قیمت دام افزایش زیادی داشته باشد، وقتی هم که دام گران می شود روی نرخ گوشت تاثیرگذار می‌گذارد.

وی افزود: این مسائل، برای زیرمجموعه های اتحادیه نیز مشکلاتی را ایجاد کرده و ما وظیفه داریم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

ملکی ادامه داد: دو روز پیش نیز در اتاق ایران جلسه ای درباره گرانی های اخیر بود که ما این مسائل را اطلاع رسانی کردیم وخواستار آن شدیم که آنها را به وزیر جهاد و سایر مسئولان زیربط اطلاع رسانی کنند تا پیگیری های لازم در این زمینه انجام شود و مسئولان اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج دام اتخاذ کنند.

وی افزود: براساس شنیده ها، برخی دام ها را از غرب کشور به شرق کشور منتقل می کنند و از آنجا به خارج می فرستند، بخشی از دام نیز از طریق جنوب کشور به مقاصد کشورهای عراق، کویت، قطر، عمان و ... قاچاق می‌شود.

ملکی با اشاره به اینکه چند روزی است پست های قرنطینه ای سازمان دامپزشکی در جاده‌ها اقدام به بازرسی و برخورد می کنند، گفت: انتظار داریم این بازرسی ها و برخوردها قانونی و صحیح باشد تا ورود دام به تهران با مشکل مواجه نشود.

وی با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا و آخر ماه، افزود: هر سال در این ایام تقاضا بالا می رود و اگر به مسائلی که اشاره شد توجه نشود و روند فعلی ادامه یابد، احتمال افزایش بیشتر قیمت ها وجود دارد.