جهانگیری: بودجه گوشت قربانی شده است

 اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از 10 دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، افزود :‌ توانمندی که در ایران شکل گرفته، یک توانمندی بزرگ است و ایران امروز در نقطه ای نیست که نتواند برنامه ریزی و مدیریت کند.

وی با بیان اینکه دانش، اصل اقتدار هر کشوری است و کشورهایی که همچون ایران، سابقه تاریخی و تمدنی دارند، باید به این موضوع توجه کنند، گفت: هیچ مسیری سریع‌تر از توسعه علمی، ما را به هدف نمی‌رساند؛ بنابراین باید ملزومات توسعه کامل از جمله نظری و عملی را در کشور فراهم کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کشور باید به سمت توسعه علمی و پایدار برود، تاکید کرد: باید اراده‌ای شکل بگیرد و این اراده در همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی محقق شود که با سرعت به سمت توسعه کشور از مسیر توسعه علمی برویم و نظام یکپارچه آموزش و پرورش در کشور را باید به وجود بیاوریم تا با یکپارچگی، هر بخش، بخش دیگری را تکمیل کند.

وی ادامه داد: نقش فناوری در توسعه کشورها از جمله ایران در دهه های گذشته پررنگ تر شده و می تواند تحول اساسی در روند توسعه کشور به وجود بیاورد که یکی از مسائل مربوط به توسعه که در این روند تغییر کرده، منابع انسانی است.

جهانگیری جهت گیری اصلی در زمینه توسعه کشور را استفاده از فناوری دانست و گفت: از صدر نظام تا بخش های دیگر چنین جهت‌گیری باید شکل بگیرد که خوشبختانه این اتفاق افتاده است و در تمام دستگاه ها، حتی بدنه شرکت ها چه خصوصی و دولتی به این جهت گیری رسیده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: باید تلاش کنیم که مبانی توسعه را به خوبی در کشور ایجاد کنیم. یک زمان، منابع طبیعی مهمترین عامل پیشرفت بود، اما امروز منابع انسانی با کیفیت و متخصص موجب پیشرفت کشورها می شود و دانش نیروهای متخصص نقش مهم تری از ابزارهای پیچیده صنعتی دارند، به طوری که مدیریت دانش نیروهای انسانی از سایر اشکال مدیریت، اهمیت بیشتری دارد و مسیر توسعه کشور را هموار می کند.

وی تاکید کرد: باید از مسیر توسعه علمی گام‌های بعدی را برداریم؛ چرا که در این شرایط سخت و تحریمی تنها می توان با توسعه علمی در توسعه کشور تاثیر گذاشت و نهادهایی که نقش آنها فرصت سازی است و ایجاد ظرفیت کرده اند در این شرایط سخت، بیشتر می‌توانند نقش آفرین باشند که جهاد دانشگاهی همواره یکی از این نهادها بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای جوان جهاد دانشگاهی در دوره جنگ، سازندگی و بعد از آن نقش مهمی ایفا کرده اند و فرصت هایی را برای کشور ساخته اند، اظهار کرد: دوران جنگ، یکی از دوران های شکوفایی استعدادهای این کشور بوده است. دوران سختی که جزء دوره های استثنایی کشور به حساب می‌آید که طی آن در هر بخشی از کشور، نیروهای تحصیلکرده و باانگیزه توانستند موانع را برطرف کنند و جهاد دانشگاهی هم در این بخش ها و در طی 40 سال گذشته توانسته است به خوبی بدرخشد.

جهانگیری با بیان اینکه در دوره ای قرار داریم که بخش های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن است، گفت: ما نمی‌توانیم به راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده ایم. بمباران نشده ولی آمریکایی ها اسم همین وضعیت را، جنگ اقتصادی علیه ایران می دانند و مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گیری کرده‌اند تا مردم با تنگنا روبرو شوند.

وی افزود: صنعت نفت و گاز که اصلی ترین منبع درآمد کشور محسوب می شود، نیاز به نگهداری قطعات دارد که این کار می تواند در حوزه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنبال شود. همچنین از صنعت خودروسازی هم هدف دشمن قرار گرفته و صادرات قطعات ممنوع است؛ به طوری که اگر بخش زیادی از یک خودرو را در کشور تولید کنیم و تنها 10 درصد از ملزومات آن به موقع وارد کشور نشود، نمی توانیم به خاطر همین 10 درصد خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم.

جهانگیری با تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر یک یا دو ماده ای هست که اگر در اختیار این صنعت نباشد، صنعت فولاد را با مشکل روبرو می کند. همچنین پتروشیمی از دیگر صنایع حساس ما محسوب می شود که آمریکایی ها روی این صنعت هم دست گذاشته اند.

جهانگیری با بیان اینکه اگر خودروسازی با مشکلی روبرو شود، قطعه سازان نیز با مشکل روبرو خواهند شد و دهها یا 100 هزار نیروی انسانی، کار خود را از دست خواهند داد که این نقشه دشمن است، گفت: برخلاف تمام هدف گذاری های دشمنان، توانمندی بزرگی در ایران شکل گرفته است و امروز آمریکایی ها به همین دلیل گرفتار شده اند و به دنبال آن هستند تا سخت ترین تحریم هایی را که می توانستند علیه ایران وضع کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اگر خودروسازان سه یا چهار میلیارد دلار نیازی که به واردات قطعات دارند را با فعالان دانشگاهی در میان بگذارند، حتی قطعات پیچیده الکترونیکی، با ظرفیت علمی و فنی که در کشور وجود دارد در مقطع کوتاهی قابل تامین است و در بخش دانش بنیان نیز باید به بازار داخلی و خارجی با توجه به فرصت های به وجود آمده، توجه کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه هدف گذاری هایی که در جهاد دانشگاهی در صنایع مختلف صورت گرفته نشانگر توجه به اتکا به داخل است، گفت: از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی می خواهیم تا از محصولات تولید داخلی استفاده کنند و دستگاه های مرتبط نیز تلاش کنند تا محصولات دانش بنیان که یکی از اصلی ترین موضوعات صادراتی است در بازارهای خارجی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و به ویژه تغییرات شدید ارزی را هیچ‌کس نمی پسندد، تاکید کرد: این امر برای اقتصاد ما مضر است و مهم ترین تلاش دولت در ماه های گذشته این بود که ناآرامی در اقتصاد را در گام نخست به سرعت به ثبات تبدیل کند که امروز هم آثار برگشت آرامش و ثبات را در کشور مشاهده می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی چالش ها در تدوین بودجه دولت ، تصریح کرد: برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس درگذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند، به طوری که بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا 20 میلیارد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قرار نبود آنها از دولت بودجه بگیرند، هرچند اشکالی هم وجود ندارد ولی اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است.

وی افزود: این همه دانشگاه در کشور وجود دارد، قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد. همچنین بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد، ابتدا محدود بودند، ولی بعضی از آنها امروز دبیرخانه هایی دارند که بودجه‌های شان چند ده میلیاردی است.

جهانگیری ادامه داد: اصلاح ساختار یعنی این که این موارد حذف شود، به هرحال مسائلی که در شرایط عادی نمی توان انجام داد ولی در شرایط سخت امکان پذیر است، اما اگر دولت یکی از آنها را حذف کند سر و صداها بلند خواهد شد و به دولت خواهند گفت که کوتاه بیاید.

وی افزود: ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده اند اما کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند. بودجه کشور کلان است و فروش نفت نیز کاهش یافته است. در حال حاضر رقم بودجه بیش از 400 هزار میلیارد تومان است که بخش عظیمی از این بودجه به مسیرهایی رفته که بازدهی آن محدود است.