نفت ارزان صنعت نفت شیل آمریکا را تحت فشار قرار داد

 با کاهش 40 درصدی قیمت نفت و افزایش ترس از عرضه بیش از حد آن، تولید کنندگان شیل آمریکا حفاری در سال آینده را کم می‌کنند و بودجه ای را که چند هفته پیش برای آن در نظر گرفته شده بود، کاهش می دهند .

این شرایط برای آمریکا نگران کننده است چون رشد بیش از حد میادین نفتی شیل، تولید نفت خام آمریکا را 16 درصد افزایش داده و تا 10.9 میلیون بشکه در روز برای 2018 بالا برده است،بیش از عربستان و روسیه . انتظار می‌رود تولید در 2019 ، 11 درصد بیشتر شود چون شرکت های بزرگ نفتی و شرکت های مستقل چاههای نفت اضافه کرده‌اند .

مت گالاگر ، رئیس پارسلی انرژی گفت:« ما شاهدیم که همه در حال کاهش هزینه های اضافی و کاهش حفاری های اضافی هستند و سعی دارند انعطاف پذیر باشند». این شرکت قصد دارد بودجه سرمایه خود را در 2019 ، 15 درصد نسبت به 2018 کاهش دهد، در حالی که تولید آن افزایش می یابد .

در حال حاضر قیمت شیل به قیمتی نزدیک می شود که سود و زیانی ندارد. قیمت نفت خام آمریکا برای 2019 بر اساس میانگین قراردادهای ماهانه، در این هفته به زیر 50 دلار در هر بشکه رسید و نزدیک به 46 تا 50 دلار معامله شد همان قیمتی که تولید کنندگان پرمین، بزرگترین میدان نفتی آمریکا برای تامین هزینه‌هایشان به آن نیاز داشتند .

جان رابی، مدیر دالاس گفت:« کاهش قیمت نفت یک شوک است. همه دارند برنامه های توسعه ای خود را کاهش می‌دهند و تعداد چاههای نفت را کم میکنند» .

قیمت نفت خام آمریکا در روز جمعه به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید .

تراویس استایل، رئیس شرکت دیاموندبک گفت:« قیمت نفت در حدی است که از پایان 2016 تا حالا نداشتیم. در حالی که هزینه ها تا 35 درصد در همین مدت بالا رفته است». این شرکت 3 چاه نفت خود را بست و قصد دارد در سال آینده 18 تا 22 چاه خود را فعال نگه دارد که کمتر از 24 چاه فعلی است .

 استایس طی بیانیه ای گفت:« اگر قیمت همچنان کاهش پیدا کند، باید فعالیت‌هایمان را کم کنیم تا بودجه مان با جریان پول سالانه فعالیت‌هایمان هماهنگ شود» .

قیمت پایین نفت شرکتها را تحت فشار قرار داده و هزینه‌های وام‌گیری را بالا برده است. سرمایه‌گذاران سهام خود را در شرکت هایی که بودجه های حفاریشان افزایش یافته، فروخته اند .

توسعه سال جاری شیل توسط غول‌های نفتی اکسون موبیل و چورون هم به بالا بردن هزینه های خدمات برای شرکت های کوچک وست تگزاس کمک کرده و آنها را تحت فشار گذاشته است .

تعداد چاههای نفت فعال از ماه اکتبر به پایین‌ترین حد رسیده ولی تولید‌کنندگان در پرمین منتظر تکمیل تعداد زیادی چاه حفاری شده و اتصال آنها به خط لوله هستند. ولی نیازی به حفر چاه های جدید نیست .

به نظر می رسد شرکت های شیل خارج از پرمین نگرانی مالی بیشتری دارند و مجبورند با پایین ماندن قیمت‌ها فعالیت‌های خود را بیشتر کاهش دهند .